MAGNETY PRO MOTORISTY A PROTI SMOGU


Představa mírně zdeformované koule,to je představa o naší modré planetě matičce, zemi. Ze školních let si také všichni pamatujeme, že k ní patří celá řada vlastností, které umožnily, aby na ní vznikl život a ten je těmito vlastnostmi ovlivňován. Mezi nezanedbatelnou vlastnost země patří její magnetické pole. To, že zeměkoule je jakýmsi obrovským magnetem se ví velmi dlouho, bez kompasu by člověk jen s obtížemi cestoval a to nemluvíme o celé řadě živočichů, kteří by bez tohoto pole ztratily svůj orientační smysl.

Člověk je dlouhodobě adaptován na magnetické pole země a dnes se ví, že i malé změny tohoto pole se promítají do jeho zdravotní situace a to zejména u citlivých jedinců.

Jak velké, nebo silné je magnetické pole, můžeme určit napříkad měřením magnetické indukce pole, což je počet magnetických siločar na plochu 1m2,nebo i podle silového působení na magnetické materiály. Naše matička země u nás vytváří pole o magnetické indukci, zhruba 50uT (mikrotesla), jeho přítomnost zjistíme kompasem, nebo když zavěsíme malý magnet do prostoru pomocí tenké nitě a pokusíme se ho mírně pootočit.Silovým působením magnetického pole země se vrátí vždy do původní ustálené polohy.Toto pole necítíme, nevnímáme, ale to neznamená, že na náš život nemá vliv. Připomeňme si jen vliv geopatogenních zón na lidský organismus, tyto zóny totiž souvisí i se zlomy geomagnetického pole země.

Abychom si udělali jakousi velikostní představu, pokusme se srovnat pole země s magnetickým polem permanentního magnetu, který používáme na sbírání špendlíků, nebo k přichycení papíru na železnou tabuli. Dnes již klasický ferritový magnet může mít ve vzdálenosti 1cm od svého povrchu magnetickou indukci přibližně 50mT (militesla), tedy tisíc krát větší než je pole země. Ale pozor, již ve vzdálenosti asi 30cm od povrchu magnetu je jeho pole srovnatelné s polem země.

Působení magnetu na magnetické látky je známé od nepaměti, zvláště jeho silové působení, ale ani dnes nevíme úplně přesně, jak působí na látky nemagnetické, například na běžné kapaliny.

Dlouho se již používá působení magnetického pole na vodu. Jsou bohaté zkušenosti s použitím magnetů na ovlivnění vody v otopných soustavách, je prokázané, že se skutečně sníží usazování kotelního kamene a ví se proč tomu tak je. Magnetické pole působí na ionty hydrouhličitanu vápníku, které spolu reagují a vápník chemicky vázaný ve vodě se mění ve složky, které na stěnách otopných soustav netvoří úsady. Vliv na ostatní běžné kapaliny není zatím tak důkladně studován a zkoušen, jak je tomu u vody.

Když si uvědomíme, že se kapalina skládá z molekul, které se snaží shlukovat a působí na sebe navzájem Laplasovskými silami, mimochodem velmi slabými, dále že molekuly mohou být nositelem elektrického náboje, nebo vykazují jisté magnetické vlastnosti, pak je zřejmé, že magnetické pole může působit na jakoukoliv kapalinu. Magnetické pole, svojí energií, od sebe odděluje jednotlivé molekuly, zakřivuje dráhy jejich pohybů a může s nimi i pootáčet, to vše za předpokladu, že se kapalina pohybuje vůči stálému magnetickému poli a nebo naopak.

 

Dnes již klasickou ukázkou je magnetoterapie, což je použití magnetického pole k léčbě řady onemocnění u člověka, případně i u ostatních savců. Nejčastěji jde o léčbu pohybového aparátu. O tom, jak dochází k ovlivnění některých onemocnění, jsou různé teorie, ale nejsprávnější bude asi ta, která říká, že k léčbě dochází ovlivňováním tělních tekutin magnetickým polem, což se samozřejmě týká hlavně krve.

Zapátráme-li v literatuře, jakých magnetických indukcí se musí použít, aby se voda, nebo jiné kapaliny ovlivnily tak, že výsledný efekt bude pozorovatelný, dojdeme k závěru, že jde jen o jednotky mT(militesla). Vzpomeňme si na japonské náramky, šlo o podvod a nebo o skutečné ovlivnění lidského organismu? Podle našeho názoru, magnetický náramek na zápěstí může svým nehomogením polem ovlivnit tělní tekutiny do hloubky několika málo centimetrů. Zasahuje tedy jak tepenné, tak i žilní řečiště v zápěstí a to nemluvíme o ovlivnění akupunkturních bodů, kterých je právě v okolí zápěstí hodně. Když vezmeme hodnotu 5mT ve vzdálenosti 3cm od povrchu magnetu, vidíme, že se jedná o pole silnější 100 krát, než je magnetické pole země a to je úroveň pole, která může tělní tekutiny ovlivnit.

A teď motoristé pozor! Je možné ovlivnit magnetickým polem i kapaliny uhlovodíkového charakteru a s jakým výsledkem? Znalí vědí, že jde o benzín a naftu.

Po zkušenosti s vodou a magnetoterapií jsme došli k závěru, že to možné je a když jsme se dočetli, že kdysi dávno v továrně Messerschmit se obdobné zařízení vyvíjelo a pak i používalo, byl jen krůček k tomu, pokusit se o totéž.

Logicky jsme došli k závěru, že je nutné použít pole silně nehomogenní (nerovnoměrné), aby silové působení pole postrkovalo molekuly z různých stran podle jejich polohy a navíc, aby docházelo k pootáčení molekul vykazujících magnetické vlastnosti.Když protéká kapalina silně nehomogením polem, dochází k oddělování molekul od sebe, k separaci a díky pootáčení polárních molekul k jakémusi promíchávání kapaliny na molekulární úrovni k homogenisaci.

To je sice hezká úvaha, ale je pravdivá?

Za průkazné, že skutečně dochází k ovlivnění vlastností benzínu nebo nafty při jejich použití ve spalovacích motorech, je změření vlastností motoru a to hlavně měřením emisí. Pokusili jsme se o to. Navrhli jsme a vyrobili vzorky zařízení, které se bez přerušení přívodu paliva dá namontovat na jakýkoliv běžný automobil. Měřením v jednom autoservisu a v jedné státní zkušebně bylo zjištěno, že účinek nehomogenního magnetického pole o velikosti jednotek až desítek militesla se projeví ve snížení bohatosti spalovací směsi a tím i snížení procenta oxidu uhelnatého ve výfukových plynech. Z měření se dá odvodit i řada úvah o výkonu motoru, spotřebě, kritických otáčkách ve vztahu k hlučnosti a životnosti motoru, ale to jsou již jen dedukce a ne měření. Protože snížení obsahu CO ve výfukových plynech, jak ukázala měření, právě tak, jako snižování bohatosti směsi, bylo větší než o dvacet procent, dá se říci, že nejde o náhodu, nebo nestability v nastavení motoru. Zajímavé je, že po nasazení magnetů na přívod paliva se obsah CO ve výfukových plynech neustále snižuje, až se po ujetí zhruba jednoho tisíce kilometrů ustálí. Tento jev se vysvětluje dekarbonisací spalovací soustavy a okamžitě nás napadá analogie s vodou, kdy po nasazení magnetů na potrubí dochází k postupnému rozpuštění tuhých úsad. Po opětovném nastavení karburátoru však zůstává obsah CO ve výfukových plynech podstatně nižší, než byl bez magnetů. Magnety samozřejmě nenahradí řízený katalyzátor, ale svým účinkem se mu přibližují.

Snižování bohatosti směsi je možné vysvětlit jednoduše. Jak jsme již řekli, způsobí magnetické pole odtrhávání molekul paliva od sebe, jejich dobré promíchání a díky tomu se při jeho zplyňování může do směsi navázat víc atmosférického kyslíku. Lepší prohoření směsi, spotřeba a další vlivy si z uvedeného může domyslet každý sám.

Z pohledu řidiče je použití magnetů zajímavé tím, že má lepší vyhlídky projít v STK při kontrole emisí a že mu při kontrole na silnici asi nevezmou techničák.

Podstatnější však je snižování emisí z pohledu obyvatel městských aglomerací, samozřejmě za předpokladu, že by došlo k masovému použití magnetů na motorové dopravní prostředky, jezdící v tom kterém městě.

Připomeňme si ještě , že oxid uhelnatý má daleko silnější vazbu na hemoglobin než kyslík a to až třistakrát a malé zvýšení jeho koncentrace má za následek snížení okysličení tkání člověka. U osob s ischemickou chorobou srdeční může toto malé zvýšení obsahu CO ve vzduchu urychlit nástup námahové anginy pectoris a na víc při smogových situacích, za slunečního dne, přispívá CO k vytváření ozónu, který napadá obranné mechanismy člověka. Že to je zajímavé? Ano my si myslíme totéž.

ŽIJME ZDRAVĚJI

Na základě testací, dostala naše společnost schválení k výrobě a prodeji EKOLOGICKÉHO SEPARÁTORU PALIVA typ ESP 03.

Gustav Švanda ( Autor chráněného vzoru ekologického separátoru paliva)

IONT( dříve 2E a.s. )