UTAJOVANÉ JEDNOSTRANNÉ OVLIVŇOVÁNÍ MÍNĚNÍ VEŘEJNOSTI O
OČKOVÁNÍ V ČR
Cílem tohoto příspěvku je
odhalit a podrobně zdokumentovat dlouhodobě používané metody utajovaného jednostranného
ovlivňování mínění veřejnosti o očkování, o kterých
vypovídají zveřejněné projekty PR kampaní k jednostrannému
ovlivňování veřejného mínění o očkování v ČR. Tyto PR
projekty dokumentují mimo jiné také i dlouhodobou spolupráci pobočky britského
výrobce a prodejce vakcín GlaxoSmithKline, spol. s r.o. a České
vakcinologické společnosti ČLS JEP (dále
jen ČVS) a z toho vyplývající střety zájmů.
Obsah :
1. Kapitola
- Co JE PR (Public
relations)?
2.
Kapitola
- ČESKÁ CENA
PUBLIC RELATIONS
3.
Kapitola
-
CHARAKTERISTIKA ZADAVATELŮ A DODAVATELE UVÁDĚNÝCH PR PROJEKTŮ
K
JEDNOSTRANNÉMU
OVLIVŇOVÁNÍ
VEŘEJNÉHO MÍNĚNÍ O OČKOVÁNÍ V ČR
4.
Kapitola
- PŘÍPADOVÁ
STUDIE PR KAMPANĚ "
EDUKATIVNÍ KAMPAŇ NA PODPORU OČKOVÁNÍ
5.
Kapitola
- PŘÍPADOVÁ
STUDIE PR KAMPANĚ "
VZDĚLÁVACÍ AKADEMIE PRO NOVINÁŘE O OČKOVÁNÍ
6. Kapitola - ZÁVĚR
6. 1. Manipulace
názorů pomocí PR projektů zakládá skrytou vládu
6. 2. Programové
odmítání veřejné odborné diskuse
6. 3. Nerespektování
mezinárodní Úmluvy o lidských právech a biomedicíně
6. 4. Manipulativní
ideologie očkování v podání výrobců a prodejců vakcín a vakcinologů.
6. 5.
Porušení povinnosti a poslání poskytovat objektivní, ověřené a
všestranné informace pro svobodné
vytváření názorů o očkování veřejnoprávními institucemi.
6. 6.
Dlouhodobá spolupráce
mezi
výrobcem a prodejcem vakcín a ČVS odhalena
6. 7. Jak zajistit nápravu a
změnu současné situace ve prospěch občanů.
Seznam příloh
1.
Kapitola
- Co
JE PR (Public relations)?
Nový název měl nahradit slovo propaganda používaný do
konce druhé světové války, měl představovat i nový začátek koncepčního
ovlivňování mínění. Pro
anglický pojem public relations neexistuje dostatečně
výstižný český překlad. Často se sice public relations překládá doslovně
jako „veřejné vtahy“, není to však přesné – public relations jsou
především procesem, jeho úkolem je tyto vztahy zlepšit
.
PR je
souhrnný pojem pro záměrné aktivity organizace vůči
veřejnosti ( vůči zájmovým
skupinám), které slouží zájmům
organizace.
PR služby
se svým charakterem a náplní liší od jiných typů služeb, které mohou být
na první pohled vnímány jako obdobné. Zejména je nutné odlišovat PR
služby od reklamních služeb.
Náplní PR služeb je
strategické poradenství při vnější komunikaci zadavatele.
Typickými výstupy PR služeb jsou komunikační audit, komunikační
strategie, taktické reakce na mediální události, tiskové zprávy, tiskové
konference, firemní publikace, komunikace na sociálních sítích,
komunikace s klíčovými cílovými skupinami a podobně.
Cílem
PR služeb je zlepšit vnímání zadavatele nebo konkrétního projektu
zadavatele širokou veřejností nebo určitou vymezenou cílovou skupinou. Z
hlediska časového horizontu se PR služby zaměřují na dlouhodobé cíle
jako je celkový dojem na veřejnost, dobré jméno a pověst zadavatele.
PR jsou
důležitou složkou sociální komunikace a kontroly. PR obecně provádí
buďto zvláštní oddělení uvnitř firmy (tzv. in-house) nebo k tomu
určené PR agentury nebo komunikační agentury.
2.
Kapitola
-
ČESKÁ CENA PUBLIC
RELATIONS
V České republice PR
agentury sdružuje především Asociace Public Relations Agentur
(APRA)
Vznikla v roce
1995. Vydala mimo jiné také "Metodické
pokyny pro zadavatele při zadávání veřejných zakázek na PR služby.
Dříve
zveřejňovala žebříček největších agentur v České republice, v současné
době je žebříček z veřejných dat pravidelně aktualizován společností AMI
Communications.
Agentury
přihlašují PR projekty do
profesní
soutěže
ČESKÁ CENA PUBLIC RELATIONS
, kterou od roku 2006 každoročně pořádá a
cenu vyhlašuje APRA. Oceňovány jsou PR projekty či jejich části, které
nejlépe vycházejí z podnikatelské strategie zadavatele, obsahují
kreativní řešení, jsou v souladu s etickými pravidly oboru a mají
prokazatelně pozitivní dopad na podnikání a reputaci zadavatele.
Tato profesní soutěž je
otevřená všem subjektům působícím v ČR, které poskytují či využívají
služby v oblasti public relations, tedy PR agenturám, PR a komunikačním
oddělením společností, firmám i institucím, státním orgánům, subjektům z
nevládního sektoru či jednotlivcům.
Projekty PR je možno přihlašovat do 22
soutěžních kategorií.
Kategorie II.3. "Farmacie, zdravotnický sektor"
dává prostor přihláškám projektů, které se věnují farmacii a medicíně,
popř. obecně tématu zdraví.
Analýzou přihlášených a zveřejněných PR projektů v soutěžní kategorii
II.3. "Farmacie, zdravotnický sektor" za minulé roky jsem
zjistil, že v této kategorii se soutěže zúčastnili s tématikou
očkování následující PR projekty, které do soutěže přihlásila firma
AMI Communications, spol. s
r.o. :
A. 5. ročník za rok 2009:
projekt
Evropský týden prevence proti rakovině děložního čípku
3. místo
Cílem
strategie bylo připravit v rámci Evropského týdne prevence takové
aktivity, do nichž by se mohly přímo zapojit české ženy a dívky.
Pozornost cílové skupiny upoutali prostřednictvím známých a oblíbených
hereček, které mají osobní zkušenost
s
gynekologickým onemocněním a pro které je toto téma „srdeční“
záležitostí, nikoliv pouze marketingovou aktivitou. Zároveň se autoři
snažili celé kampani dodat tvář formou
zajímavého symbolu, kterou se stala brož ve tvaru perly moudrosti. V
komunikaci byly využívány webové stránky vakcíny Cervarix (partner
projektu) jako hlavní informační zdroj o rakovině děložního čípku a
prevenci v podobě očkování.
Pro:
GlaxoSmithKline, spol. s r.o.
Firma/organizace: AMI
Communications, spol. s r.o.
B. 8.ročník za rok 2012: projekt Edukativní
kampaň na podporu očkování 2. místo
Pro: GlaxoSmithKline Česká republika s.r.o.
Firma/organizace: AMI Communications,
spol. s r.o.
Podrobnosti jsou uvedeny v kapitole č. 4.
C.
9.ročník za rok 2013:
projekt
Nebezpečnost a následky meningokokových onemocnění (press trip do Školy
chůze)
Cílem bylo podpořit lidi s trvalými následky po
meningokokové meningitidě a zviditelnit možnost prevence v podobě
očkování.
Pro: GlaxoSmithKline Česká republika spol. s
r.o
Firma/organizace: AMI
Communications, spol. s r.o
D. 10. ročník za rok 2014:
projekt
Vzdělávací akademie pro novináře o očkování
1. místo
Pro:
Česká vakcinologická společnost ČLS JEP
Firma/organizace: AMI
Communications , spol. s r.o
Podrobnosti jsou uvedeny v kapitole č. 5.
11. ročník za rok 2015 byl
vyhlášen koncem ledna 2016. Nahrávání
přihlášek je možné od 1. února.Uzávěrka přihlášek do 11. ročníku je 10.
dubna, slavnostní vyhlášení výsledků bude pak kolem poloviny června.
3.
Kapitola
-
CHARAKTERISTIKA ZADAVATELŮ A DODAVATELE UVÁDĚNÝCH PR PROJEKTŮ
K JEDNOSTRANNÉMU OVLIVŇOVÁNÍ VEŘEJNÉHO MÍNĚNÍ
O
OČKOVÁNÍ V ČR
GlaxoSmithKline, s. r. o., (GSK)
je v České republice pobočkou
jedné z největších farmaceutických firem na světě GlaxoSmithKline Plc.,
která sídlí v Londýně, která má
rovněž výrazné globální zastoupení díky pobočkám ve více
než 150 zemích, síti 84 výrobních provozoven ve 36 zemích a díky velkým
střediskům výzkumu a vývoje ve Velké Británii, USA, Španělsku, Belgii a
Číně.
GSK
je jedna z největších farmaceutických společností na světě. Zabývá se
výzkumem, vývojem, výrobou a prodejem léčivých přípravků. Vyrábí širokou
škálu léků a vakcín. Informace o lécích na předpis a vakcínách
dostupných v České republice naleznete na stránce
www.gskkompendium.cz. Odborná
veřejnost a poskytovatelé zdravotní péče v ČR mohou na této stránce
najít i specifické informace jako např. souhrnnou informaci o přípravku
či aktualizované příbalové letáky.
Společnost GSK vyvíjí a
vyrábí řadu vakcín a léků na akutní i chronická onemocnění. Portfolio
je tvořeno léky chráněnými patentem, ale i přípravky bez této ochrany. V
oblasti vakcín patří společnost k největším na světě. Vyrábí
pediatrické vakcíny a vakcíny pro dospělé proti široké paletě infekčních
nemocí. V roce 2014 distribuovali více než 800 milionů dávek do 170
zemí, z čehož 80 % tvořily dodávky do rozvojových zemí.
V oblasti vakcín je GSK
jedním z největších výrobců očkovacích látek pro děti i
dospělé. V současnosti má GSK registrováno více než 30 různých
vakcín a v klinickém vývoji dalších 20 nových očkovacích látek.
Česká vakcinologická společnost ČLS JEP(ČVS)
(Počet členů
společnosti :175, předsedou společnosti je
prof. Roman Prymula - konflikt zájmů) je
jednou ze 119 odborných společností
České
lékařské společnosti J.E. Purkyně
(dále jen "ČLS JEP,
z.s.") což je dobrovolné nezávislé sdružení fyzických osob - lékařů,
farmaceutů a ostatních pracovníků ve zdravotnictví a příbuzných oborech,
příp. osob právnických.
ČLS JEP, z.s. je právnickou osobou, která působí na území České
republiky, a jejím sídlem je Praha.
AMI Communications
dodavatel PR projektů,
poskytuje služby klientům od roku 1995, od roku 2001 je
největší agenturou na českém trhu. Již řadu let AMI Communications
úspěšně působí i na Slovensku a v Bulharsku. Od roku 1998 AMI
Communications spolupracuje s agenturou Edelman, zastupuje její klienty
na svých trzích a má možnost využívat know-how této světové trojky v
komunikaci.
4.
Kapitola
- PŘÍPADOVÁ
STUDIE PR KAMPANĚ
" EDUKATIVNÍ
KAMPAŇ NA PODPORU OČKOVÁNÍ "
Případová studie
projektu získala 2. místo v kategorii „Farmacie, zdravotnický sektor"
v soutěži Česká cena za PR za rok 2012. Citace textu případové studie
projektu:
Shrnutí projektu a důvody, proč si projekt zaslouží ocenění:
Veřejnost má mizivé povědomí o
problematice očkování. V ČR navíc převažuje nezájem lidí o
nepovinné
očkování, je tu i výrazná lobby antivakcinačních skupin.
Cílem naší kampaně pro
vakcíny klienta GlaxoSmithKline bylo významně rozšířit
pozitivní medializaci očkování a
zvýšit povědomí široké veřejnosti o této problematice. Dále
zastínit „antivakcináře" a diferenciovat se od konkurence, která
měla silnou reklamní kampaň.
Zvolili jsme strategii
komunikovat nikoli přímo očkování a jednotlivé vakcíny, ale
onemocnění, jejich komplikace a možnosti prevence. Komunikaci jsme
zaštítili nezávislými a respektovanými odborníky, navázali jsme
exkluzivní spolupráci s vybranými médii včetně TV, rozhlasu a
online chatu a nabídli veřejnosti možnost bavit se s nimi o
očkování.
Zároveň jsme ve všech
tiskových materiálech vyzývali ke konzultaci problematiky se svým
lékařem. Vysvětlili jsme historii očkování, jeho dlouhodobé přínosy,
vymýcené nemoci a jeho nezastupitelnou roli v rámci prevence
infekčních nemocí.Kromě běžných tiskových konferencí jsme nabízeli
experty na problematiku vždy jen novinářům z jednoho mediálního
domu (Káva s odborníkem): tedy například Bauer Media, nebo Sanoma
apod. A tím jsme eliminovali přítomnost odpůrců vakcinace.
Naše kampaň byla
výjimečná z několika důvodů:
1) Široký rozsah -
dlouhodobá komunikace šesti nepovinných očkování a osvěta o
očkování obecně.
2) Boj proti negativní
image očkování - silná komunikace tzv. „antivakcinářů", jim
akloněných novinářů.
Očkování je zároveň složitá a pro
laickou veřejnost nepřehledná problematika.
3) Vytvoření nových
očkovacích odborníků pro média - zavedení proškolených lékařů
jako partnerů pro
novináře. Nabídli jsme médiím odborníky
z různých oblastí: pediatr, psycholog, praktický lékař pro
ospělé, epidemiolog, neonatolog...
4) Úspěšná spolupráce se
třetími stranami - realizovali jsme tiskové konference ve
spolupráci s
Českou vakcinologickou společností,
Společností všeobecného lékařství, Státním zdravotním
ústavem či Ligou proti rakovině.
5) Rozmanitost komunikace -
od ryze odborné komunikace přes lifestylové zprávy o očkování až
po
přímou masovou komunikaci - tři ročníky
roadshow Žluté týdny, dva ročníky Evropského týdne prevence
proti rakovině děložního čípku a
edukační stan na Václavském náměstí, zastoupení lékařů a témat
očkování na dětských veletrzích až po
distribuci očkovacího newsletteru do mateřských a porodních
center.
DOSAŽENÉ VÝSLEDKY
V rámci kampaně pro vakcíny
klienta GlaxoSmithKline se nám bez inzertní a jiné finanční
podpory podařilo zvýšit počet námi generovaných pozitivních
mediálních výstupu ze 420 v roce 2010 na 660 v roce 2011 (57%
nárůst) a na 992 v roce 2012 (51% nárůst). Významně se zvýšilo
povědomí veřejnosti o problematice a ustálila se pozice v oblasti
očkování mezi novináři. Navíc klient získal u novinářů pozici
odborníka na tuto problematiku.
5.
Kapitola
- PŘÍPADOVÁ
STUDIE PR KAMPANĚ
"
VZDĚLÁVACÍ
AKADEMIE PRO NOVINÁŘE O OČKOVÁNÍ "
APRA publikovala
zde a ve
zveřejněných výsledcích 10. ročníku soutěže Česká cena Public Relations
za rok 2014, že Česká vakcinologická společnost ČLS JEP (ČVS) si
objednala kampaň s názvem
Vzdělávací akademie pro novináře o očkování u
firmy
AMI Communications jejíž navrhovatelkou byla:
Lenka Dudková,
PR kampaň byla cílená
na novináře.
AMI Communications za kampaň dostala první
cenu v kategorii II.3. Farmacie, zdravotnický sektor“. Projekt této
kampaně pokračoval i v roce 2015. Nelze vyloučit pokračování i v roce
2016.
Citace textu případové
studie projektu :
Shrnutí projektu a důvody, proč si projekt zaslouží ocenění:
Vyřešili jsme potřebu
České vakcinologické společnosti ČLS JEP (ČVS) aktivní komunikace v
reakci na sílící mediální prezentaci tzv. antivakcinářů, zpochybňující
účinnost očkování.
Agentura musela
komunikačně obhájit reputaci očkování, prokazatelně nejúspěšnějšího
nástroje zdravotní prevence; a prakticky tak pomohla ČVS udržet vysokou
proočkovanost v ČR a reálně řešit ochranu proti šíření epidemií a udržet
kolektivní ochranu.
Realizovali
jsme 3dílnou vzdělávací akademii pro novináře – odvážný projekt cílený
na školení novinářů v odborné a náročné problematice a zavedení ČVS a
prof. Romana Chlíbka
coby odborníky v oblasti očkování.
Podařilo se vybudovat nadstandardní vztahy mezi novináři a ČVS,
proškolit klíčové novináře, připravit srozumitelná 35 stránková skripta
o očkování a iniciovat v průběhu roku mediální zásah pres 7 mil. OTS.
( Poznámka:
OTS – Opportunity To See )
Popis
komunikačních příležitostí nebo rizik, které projekt řešil:
TÉMA
OČKOVÁNÍ SI PŘIVLASTŇUJÍ NE-VAKCINOLOGOVÉ S ALTERNATIVNÍMI NÁZORY:
K očkování se aktivně
vyjadřuje několik lékařů s alternativními názory, kteří nejsou svou
odborností specialisty na vakcinologii. Médiím poskytují poplašné zprávy
typu „očkování způsobuje autismus“ a získávají tak mediální prostor.
Potřebovali jsme
novináře upozornit na nutnost rozlišovat odbornost, znalost a tedy i
důvěryhodnost lékařů vyjadřujících se k očkování, aniž bychom šli do
přímého mediálního střetu s antivakcináři.
Zároveň
jsme jako autoritu na očkování doporučili profilovat ČVS a prof. Chlíbka.
PROTIOČKOVACÍ NÁLADA
ZAPŘÍČIŇUJE NÁVRAT EPIDEMIÍ:
Komunikační kampaní
jsme šířili mezi novináře osvětu o významu očkování a vysoké proočkovanosti – bojovali jsme za ochranu zdraví veřejnosti. Ze
zahraničních zkušeností vyplývá úzká provázanost mezi sílící
antivakcinářskou náladou, poklesem proočkovanosti a vypuknutím epidemií
nemocí, které lze držet pod kontrolou očkováním.
Např. na Slovensku
působí silná antivakcinářská lobby a proočkovanost v populaci se
snižuje. Do Německa či Japonska se kvůli snížení proočkovanosti vrátily
epidemie spalniček.
ORGANIZAČNÍ OMEZENÍ:
Projekt jsme
připravili s omezeným rozpočtem klienta. Vypořádali jsme se s časovou
vytížeností profesora.
Informace
o výzkumech provedených před samotnou realizací či v průběhu projektu:
Z
mediální analýzy za r. 2013 vyplývá, že se k očkování do médií vyjadřuje
řada odborníků. Informace napadající účinnost očkování šíří výhradně
lékaři, jejichž odbornou specializací není vakcinologie. Po skončení
vzdělávací akademie novinářky vyplňovaly hodnotící dotazníky. Oceňovaly
kvalitu obsahu, provedení i odborný přínos seminářů.
Vysvětlení
zvoleného strategického postupu:
Klientovi jsme
doporučili vyvarovat se přímého či živého mediálního střetu s antivakcináři, kteří svou kvalifikací a odborností nejsou odpovídajícím
partnerem pro diskuzi. Případným mediálním dialogem s nimi jsme nechtěli
umožnit další šíření nepravdivých a poplašných zpráv.
Zvolili jsme proto
strategii založenou na exkluzivním přístupu k novinářům v podobě
speciálního vzdělávacího programu o očkování – vzdělávací akademii.
Ta vyvracela
konkrétní mýty antivakcinářů a zároveň srozumitelně vysvětlovala význam
očkování.
Jako hlavního
odborníka na očkování jsme profilovali vakcinologa prof. Chlíbka,
vědeckého sekretáře ČVS. Záměrně jsme zvolili sympatického lékaře
schopného komunikovat s novináři i laiky.
Popis realizovaných
fází a aktivit projektu:
1)
Vytipovali jsme významné české novináře z oblasti zdravotnictví a
zjistili jejich zájem o vzdělávací akademii
2) Klíčová témata
jsme spojili s nejznámějšími mýty, které prezentuje antivakcinárská
lobby
3) Realizovali jsme 3
semináře, na všech byl hlavním mluvčím prof. Chlíbek,ČVS,
kterého na naše doporučení doplňovali mluvčí z praxe – epidemiolog,
pediatr a infektolog
4) Pro komunikaci s
novináři jsme zvolili osobní pozvánku, personifikovaný e-mail a
telefonát
5) Na semináře jsme
připravili rozsáhlé odborné, ale pro laiky srozumitelné, tiskové
materiály o očkování.
Jsou nadčasové a jediné svého druhu, čítají celkem 35 stran a
slouží zároveň jako studijní materiál, skripta
6) Projektu jsme
vytvořili jednotnou grafickou identitu (pozvánky, skripta, certifikáty,
dotazníky)
Přehled dosažených
výsledků s důrazem na dopad projektu na podnikání, obchodní výsledky a
reputaci zadavatele:
Proškolení 16
klíčových novinářů (lifestyle, deníky, ČTK, TV);
kompletní účast – např. vytížená redaktorka hlavních Událostí ČT.
Vyvrácení hlavních
protiočkovacích mýtů a srozumitelné vysvětlení významu očkování
novinářům.
96 pozitivních
výstupu, celkový zásah: 7 237 997 OTS (Pozn.:
Opportunity To See )
AVE:
2 859 094 Kč (Pozn.:Advertising Value Equivalency= kolik by stálo
pokrytí inzercí)
Min náklady –
významný zásah veřejnosti.
Propojení klíčových
novinářů s klientem, vyprofilování validního odborníka prof. Chlíbka,
ČVS.
Trvající zájem
novinářů o komentáře
prof. Chlíbka, kontaktování agentury. Pokračování projektu pro
rok 2015.
6. Kapitola - ZÁVĚR
6.
1. Manipulace názorů pomocí PR projektů zakládá skrytou vládu
E.L.
Bernays, otec zakladatel současného public relations, v úvodu svojí
knihy Propaganda (1928) píše: „Vědomá a inteligentní manipulace
názorů, organizovaných zvyků veřejné masy je významnou součástí
fungování demokratické společnosti. Ti, kdo ovládají tyto ,neviditelné‘
společenské mechanismy, zakládají skrytou vládu, která je skutečnou
vládnoucí silou naší země.“
Vztahy s veřejností - public relations představují podle Jozefa Ftorka,
autora knihy "Public relations jako ovlivňování mínění" (2009),
důležitý nástroj a prostředek
společenské kontroly v rukou mocenských elit, a to v důsledku řízení
informačního toku (zejména prostřednictvím ekonomické a politické
kontroly médií hlavního - středního proudu,
tzv. mainstreamu), jeho prostřednictvím pak vytvářením souhlasu mezi
občany
Pracuje s pojetím, které vychází z přístupu uplatňovaného E.L. Bernaysem
nebo W. Lippmannem, kteří mluvili o vytváření souhlasu (engineering -
manufacturing of consent): "Public
relations představuje aktivní ovlivňování mínění veřejnosti nebo jiných
konkrétních cílových skupin s cílem dosažení souhlasu mezi občany".
Podle Ftorka nelze PR vnímat jen jako součást podnikového marketingu či
„vztahy s veřejností“, ale také jako
aktivitu, která prostřednictvím koncepčního
ovlivnění mínění přispívá k vytváření souhlasu mezi občany, kdy souhlas
veřejnosti nebo konkrétních cílových skupin může mít různé podoby i
dopady na život dané společnosti.
Souhlasem je například volba - hlas pro konkrétní politickou stranu nebo
politika ve volbách, nákup inzerovaného zboží nebo i občanská, osobní
pasivita v případě státní represe vůči konkrétním disidentským skupinám
nebo představitelům.
6.
2. Programové odmítání veřejné odborné diskuse
Z analýzy výše uváděných případových studií vyplývá zejména postoj jak
výrobce a prodejce vakcín, tak i členů
ČVS, programově
odmítat veřejnou odbornou diskusi. Místo
vědeckého vypořádání se s argumenty tzv. „antivakcinářů“, zadavatelé
převzali doporučení projektů PR kampaní „vyvarovat se přímého či
živého mediálního střetu s antivakcináři“. Je to zřejmě
proto, že povinné plošné očkování, jak se dnes v ČR provádí, by zřejmě
vědecky a argumentačně neobstálo, a tak musí — má-li být zachován
současný stav — místo dialogu nastoupit naprostá ignorace kritiků
současného stavu i když velká část rodičovské populace žádá diskusi,
která by byla nezaujatá, a která by jejich názory nebrala na lehkou
váhu.
6. 3. Nerespektování
mezinárodní Úmluvy o lidských právech a biomedicíně.
Z analýzy uváděných případových studií dále
vyplývá, že zadavatelé PR projektů nerespektovali požadavek zohlednění
mezinárodní
Úmluvy na ochranu lidských práv a důstojnosti lidské bytosti v
souvislosti s aplikací biologie a medicíny"
stručně
Úmluvy o lidských právech a biomedicíně.
kterou vyhlásila Rada
Evropy. (Členské státy Rady Evropy, další státy a členské státy
Evropského společenství, signatáři této Úmluvy)
Úmluva o lidských právech a biomedicíně
byla otevřena k podpisu dne 4. dubna 1997 ve
španělském Oviedu, 1. prosince 1999 vstoupila v platnost. Česká
republika ji podepsala 24. června 1998. Vláda ČR uložila Ministerstvu
zdravotnictví usnesením č. 403 ze dne 10. června 1998 předložit Úmluvu
Parlamentu České republiky k vyslovení souhlasu. Proces ratifikace byl
dokončen podpisem prezidenta. Ratifikačni listiny byly 22. června 2001
uloženy u generálního tajemníka Rady Evropy, smlouva vstoupila v
platnost 1. října 2001. Ve Sbírce mezinárodních smluv byla
vyhlášena 2.10. 2001 v částce 44 pod číslem
č.96/2001Sb.
Ratifikací této mezinárodní úmluvy se Česká
republika zavázala k dodržování jasných pravidel, která jsou nicméně u
nás systematicky porušována, a principů, které jsou u nás systematicky
pošlapávány, nerespektovány i rozhodnutími Ústavního soudu ČR.
Tato
Úmluva z Ovieda
jasně stanoví v
Kapitole I. Obecná ustanovení v článku
* 1 -
Účel a předmět : :"Smluvní
strany budou chránit důstojnost a svébytnost všech lidských bytostí a
každému bez diskriminace zaručí úctu k integritě jeho bytosti a ostatní
práva a základní svobody při aplikaci biologie a medicíny.
Každá smluvní strana přijme do
svého právního řádu opatření nezbytná pro zajištění účinnosti ustanovení
této Úmluvy.
* 2 - Nadřazenost lidské bytosti: "Zájmy
a blaho lidské bytosti budou nadřazeny zájmům společnosti nebo vědy.
Obecné pravidlo uvedené v článku 5. Kapitoly II - Souhlas
zní:
"Jakýkoli zákrok v oblasti péče o zdraví je možno provést pouze za
podmínky, že k němu dotčená osoba poskytla svobodný a informovaný
souhlas. Tato osoba musí být předem řádně informována o účelu a povaze
zákroku, jakož i o jeho důsledcích a rizicích. Dotčená osoba může
kdykoli svobodně svůj souhlas odvolat".
Toto ustanovení se zabývá souhlasem a
potvrzuje na mezinárodní úrovni již uznávané pravidlo, totiž že nikdo
nesmí být nucen podstoupit jakýkoli zákrok, aniž by k tomu dal souhlas.
Člověk musí proto mít možnost svobodně dát nebo odmítnout souhlas s
jakýmkoli zákrokem týkajícím se jeho osoby. Toto pravidlo jasně vymezuje
svébytnost pacienta ve vztahu k profesionálním zdravotnickým pracovníkům
a vede k odklonu od paternalistických přístupů, které by mohly přehlížet
přání pacienta. Výrazem "zákrok" se zde chápe v nejširším smyslu, - to
znamená, že zahrnuje veškeré výkony prováděné na osobě pacienta ze
zdravotních důvodů, včetně preventivní péče, stanovení diagnózy, léčby,
rehabilitace a výzkumu
6.
4. Manipulativní ideologie očkování v podání výrobců a prodejců vakcín a
vakcinologů.
Citované projekty PR kampaní zakládají jednostranný a manipulativní
přistup výrobců a prodejců vakcín, vakcinologů i sdělovacích prostředků
hlavního proudu (mainstreamových médií) k problematice a nežádoucím
účinkům očkování nerespektující mezinárodní
Úmluvu z Ovieda .
Stát ani tyto "odborné skupiny" pak s
oponenty nediskutují, nýbrž jim vyhrožují a přikazují, což vyvolává
odpor.
I ve
výše zmíněných projektech PR kampaní je uvedena řada formulací z
kontextu vytržených výroků tzv.„antivakcinářů“ „odborníkům“ bez toho,
že by tzv. „antivakcináři“ mohli na komentář „odborníků“ jakkoli
reagovat.
Vede to potom k tomu, že z očkování je
manipulativní ideologie. V evropském prostředí má výraz "ideologie"
častěji pejorativní vyznění a vyjadřuje též uzavřenost,
jednostrannost a iracionální a propagandistické rysy soustavy názorů,
postojů, hodnot a idejí.
Občan ČR se pak v dnešní době stává obětí
vrcholné manipulace, přivedené k dokonalosti proto, aby se stal
nevědomým a stal se lehce manipulovatelný podle potřeb (ne) mocných
současného světa, zejména lobby farmaceutických firem a vakcinologů.
Vakcinologové mají zájem (ekonomický, profesní – pořadí lze libovolně
zaměnit) na tom, aby se očkovalo, a budou mít proto logickou tendenci
rizika očkování (vědomě či nevědomě) bagatelizovat.
6. 5. Porušení povinnosti a poslání
poskytovat objektivní, ověřené a všestranné informace pro svobodné
vytváření názorů o očkování veřejnoprávními institucemi.
Ve výše uvedeném přehledu dosažených
výsledků PR projektu "Vzdělávací akademie pro novináře o očkování" je
uvedeno že se ho účastnily mimo jiné
"vytížená redaktorka
hlavních Událostí ČT a novinářka z ČTK".
Je nepřijatelné, aby jednostranné
ovlivňování veřejného mínění uskutečňovala novinářka z veřejnoprávního
media ČT, jehož povinností ze zákona je
zejména poskytování objektivních, ověřených, ve svém celku vyvážených
a všestranných informací pro svobodné vytváření názorů.
Je rovněž nepřijatelné, aby se obdobně
chovala novinářka z České tiskové kanceláře, která je
zákonem zřízenou veřejnoprávní institucí, jejímž posláním je poskytovat
objektivní a všestranné informace pro svobodné vytváření názorů!
Stojí
za zvážení podání stížnosti na porušení zákona jak na ČT, tak i na ČTK,
které umožnily účast novinářek na zaujatém speciálním vzdělávacím
programu o očkování, čím jim vytvořily možnost poskytování
neobjektivních jednostranných informací o očkování.
6. 6.
Dlouhodobá spolupráce
mezi
výrobcem a prodejcem vakcín a ČVS odhalena
Citované projekty PR kampaní vypovídají také o před veřejností skrývané
dlouhodobé spolupráci mezi výrobcem a prodejcem vakcín a vakcinology z
ČVS na utajovaném jednostranném
ovlivňování novinářů a mínění veřejnosti o očkování, ze kterého pak
plyne zisk zejména výrobci a prodejci vakcín a v návaznosti pak také
vakcinologům.Pan
plk.prof.MUDr.
Roman Chlíbek,PhD.
je mimo jiné členem
Odborné komise
Vaccination Advisory Board GSK Biologicals.
Další podrobnosti v článku
Je sekretář ČVS prof. Chlíbek sponzorovaný farmaceutickými firmami?
6. 7. Jak zajistit nápravu a změnu
současné situace ve prospěch občanů.
Z výše uvedených skutečností vyplývá
naléhavá potřeba stále posilovat aktivity občanů a neziskových
organizací zveřejňující pravdivé nezávislé a nestranné informace o
nežádoucích účincích a rizikách očkování, k naplnění požadavku nezaujaté
odborné veřejné diskuse. Je proto také nezbytné k již existujícím,
nadále hledat, oslovovat a podporovat další nezávislé a nestranné
novináře a nezávislá a nestranná media, s cílem vytvořit a rozvíjet
žádoucí prostor k objektivnímu informování o problematice a nežádoucích
účincích očkování.
Velmi žádoucí je, aby funkci nezávislého a
nestranného media co nejdříve ze zákona začala plnit co nejdříve
veřejnoprávní media (ČT, ČRo), která si občan ze zákona musí povinně
platit.
--------------------------------------
Tento příspěvek jsem napsal jako občan,
děda už čtyř vnuček(nejmladší narozená 25.2.2016, nejstarší 2011), kterému záleží na jejich zdraví i zdraví všech občanů
ČR. Věřím, že poslouží k nastartování nestranné a nezávislé veřejné
diskuse, která přinese světlo do dosud tajemných a temných zákoutí
praktik očkování v ČR.
K základní orientaci rodičům, kteří se zajímají o
politiku plošného očkování a o jeho účinek na dítě. jsem vypracoval také
"
ZPRAVODAJ ROZKVĚT HARMONIE : OBCHOD SE STRACHEM = OČKOVÁNÍ
"
V Praze
7.2.2016
Ing. Rudolf Vondřich
Seznam příloh
1. Další čtení a
zdroje literatury.
Příloha
1
Další čtení a
zdroje literatury
1.
Materiály APRA
http://www.apra.cz/
2. Metodické
pokyny pro zadavatele při zadávání veřejných zakázek na PR služby
http://www.apra.cz/data/ftp/pr-summit-2013/apra-metodika1-a4-web.pdf
4. ČS
Wikipedia
https://cs.wikipedia.org/wiki/Public_relations
5.
Fillo M. Článek " Čeští vakcinologové si zaplatili PR kampaň na
oblbování novinářů
zde
6.
Úmluva
na ochranu lidských práv a důstojnosti lidské bytosti v souvislosti s
aplikací biologie a medicíny"
7.
Zákon č. 483/1991 Sb. o České televizi
8.
Zákon o ČTK č.517/1992Sb.
9. EDUKATIVNÍ KAMPAŇ NA PODPORU
OČKOVÁNÍ PRO VÝROBCE VAKCÍN GLAXOSMITHKLINE
http://www.amic.cz/studie/edukativni-kampan-na-podporu-ockovani/
10. Vondřich R.
ZPRAVODAJ ROZKVĚT HARMONIE č.03/2014 Téma: OBCHOD SE
STRACHEM = OČKOVÁNÍ http://rozkvet.cz/texty/zpravodajrozkvet032014.htm
11. Vondřich R.
PŘÍSPĚVEK K PROBLEMATICE SVOBODNÉHO ROZHODOVÁNÍ O
ZDRAVÍ NEVINNÝCH DĚTÍ A BEZBRANNÝCH SENIORŮ -
PRAKTIKY OČKOVÁNÍ V ČR
http://rozkvet.cz/texty/prispevekkproblematicesvobodnehorozhodovaniozdravi.htm
12. Materiály
GlaxoSmithKline, s. r. o., (GSK)
13. Rotter Martin:
Je sekretář ČVS prof. Chlíbek sponzorovaný farmaceutickými firmami?
DOPLNĚK
Můj
příspěvek inspiroval blogera Martina Rottera
k napsání
článku publikovaného
22.2.2016
, který napsal
i článek
Je sekretář ČVS prof. Chlíbek sponzorovaný farmaceutickými firmami?
Kampaň k
jednostrannému ovlivňování veřejného mínění o očkování
podle PR
projektu objednaného ČVS byla spuštěna v roce 2014, probíhala 2015 a
probíhá doposud. Novou vlnu kampaně ČVS znovu odstartovala např. přes
ČTK 23.2.2016 článkem
Profesor:
Očkování z dětství v dospělosti už nechrání - ČeskéNoviny.cz
s
uvedením zdroje ČVS !
Mutace
pak následovaly lavinovitě v dalších mediích hlavního proudu....
přes ČT v pořadu SAMA DOMA 8. -12.2.2016...atp....Mám
to zmapováno...
Výše uvedené
skutečnosti jsem
zveřejnil jako účastník v pořadu MÁTE
SLOVO S MICHAELOU JÍLKOVOU O OČKOVÁNÍ 3. 3. 2016
-
odkaz na příslušnou část videozáznamu pořadu
je
zde
Na
opakovaný dotaz moderátorky paní Jílkové, zda to je pravda,
prof. Prymula ve střetu zájmů -
předseda
ČESKÉ VAKCINOLOGICKÉ SPOLEČNOSTI
ČLS JEP
(ČVS)
tuto skutečnost
dvakrát popřel, ačkoliv důkazy jednoznačně potvrzují, že skutečnost
taková opravdu je. Tedy lhal v přímém přenosu............Více
o tom jsem publikoval v článku
" MÁM
DŮKAZ, ŽE prof. PRYMULA SE ŘÍDÍ HESLEM Dr. PLZÁKA: "ZATLOUKAT,
ZATLOUKAT, ZATLOUKAT"
Článek
naleznete na těchto místech
a) NWOO.ORG
zde
b)
AC24.cz
zde
c)
CZECHFREEPRESS.cz
zde
d) ČASOPIS
ŠIFRA
zde
e)
PRVOPODSTATA.COM
zde
Jelikož
jsem pravdivými důkazy prokázal oprávněnost v pořadu zveřejněných
skutečností, spolu s čtenáři Vás pane prof.
Prymulo
vyzývám:
Omluvte
se veřejně za klamání veřejnosti v přímém přenosu!
d)
ht
|