2.
PRÁVNÍ POHLED NA OČKOVÁNÍ
2.1.Právní systém očkování v ČR
Právní úpravu
očkování obsahuje
zákon o ochraně veřejného zdraví a jeho prováděcí
vyhláška, která stanoví seznam povinných očkování. Ani jeden z těchto
předpisů nedoznal v poslední době změny.
zákon
č. 258/2000 Sb
., o ochraně
veřejného zdraví,
Rámcová úprava povinnosti
fyzických osob podrobit se očkování stanovená v § 46
zákona
č. 258/2000 Sb
., o
ochraně veřejného zdraví, a její upřesnění ve vyhlášce Ministerstva
zdravotnictví č.
537/2006
Sb., o očkování proti
infekčním nemocem, odpovídají ústavně právním požadavkům, podle nichž
povinnosti mohou být ukládány toliko na základě zákona a v jeho mezích (čl.
4 odst. 1 Listiny základních práv a svobod) a meze základních práv a svobod
mohou být upraveny pouze zákonem (čl. 4 odst. 2 Listiny základních práv a
svobod).
Ustanovení § 46 zákona o
ochraně veřejného zdraví, ve znění účinném do 31.3.2012, zní
(pozn.: od 1. 4. 2012 dochází pouze k terminologické změně v odst. 2, 3 a
5): „
(1) Fyzická osoba,
která má na území České republiky trvalý pobyt, cizinec, jemuž byl povolen
trvalý pobyt, cizinec, který je oprávněn k trvalému pobytu na území České
republiky, a dále cizinec, jemuž byl povolen přechodný pobyt na území České
republiky na dobu delší než 90 dnů nebo je oprávněn na území České republiky
pobývat po dobu delší než 90 dnů, jsou povinni podrobit se, v prováděcím
právním předpisu upravených případech a termínech, stanovenému druhu
pravidelného očkování. Prováděcím právním předpisem stanovené fyzické osoby
a fyzické osoby, které mají být zařazeny na pracoviště s vyšším rizikem
vzniku infekčních onemocnění, jsou povinny podrobit se ve stanoveném rozsahu
stanovenému druhu zvláštního očkování.
(2) Před provedením
pravidelného a zvláštního očkování je fyzická osoba povinna podrobit se v
případech upravených prováděcím právním předpisem vyšetření stavu imunity
(odolnosti). Pravidelné a zvláštní očkování se neprovede při zjištění
imunity vůči infekci nebo zjištění zdravotního stavu, který brání podání
očkovací látky (trvalá kontraindikace). O těchto skutečnostech zdravotnické
zařízení vystaví fyzické osobě potvrzení a důvod upuštění od očkování zapíše
do zdravotnické dokumentace.
(3) Zjistí li
příslušný orgán ochrany veřejného zdraví, že se nezletilá fyzická osoba
nepodrobila očkování nebo vyšetření podle odstavce 2, a jde -li o nezletilou
fyzickou osobu, která nemá zvoleného praktického lékaře, stanoví jí
rozhodnutím povinnost podrobit se tomuto očkování nebo vyšetření v určeném
zdravotnickém zařízení
(4) Jde-li o osobu,
která nedovršila patnáctý rok svého věku, odpovídá za splnění povinností
podle odstavců 1 až 3 její zákonný zástupce.
(5) Orgán ochrany veřejného zdraví, který vydal rozhodnutí podle odstavce 3,
požádá určené zdravotnické zařízení, aby očkování nebo vyšetření provedlo.
Určené zdravotnické zařízení je povinno žádosti vyhovět.
(6) Prováděcí právní předpis upraví členění očkování a podmínky provedení
očkování, způsoby vyšetřování imunity, pracoviště s vyšším rizikem vzniku
infekčního onemocnění a podmínky, za nichž mohou být v souvislosti se
zvláštním očkováním fyzické osoby zařazeny na pracoviště s vyšším rizikem
vzniku infekčního onemocnění.
§ 29 Přestupky na
úseku zdravotnictví
(1)
Přestupku se dopustí ten, kdo
a)
úmyslně zmaří, ztíží nebo ohrozí poskytnutí zdravotnické služby
nebo se nepodrobí povinnému vyšetření nebo léčení,
b)
nedodrží opatření stanovené nebo uložené ke snížení hluku a
vibrací, s výjimkou povinností stanovených pro pořádání nebo poskytnutí
prostor a pozemků pro veřejné produkce hudby,
c)
ohrozí nebo poruší zdravotní nezávadnost pitné vody,
d)
padělá nebo úmyslně neoprávněně změní lékařskou zprávu nebo
zdravotní průkaz anebo zneužije lékařskou dokumentaci,
e)
poruší povinnost při zacházení s omamnými látkami,
psychotropními látkami nebo jinými látkami škodlivými zdraví,
f)
poruší zákaz nebo nesplní povinnosti stanovené nebo uložené k
předcházení vzniku a šíření infekčních onemocnění,
g)
padělá lékařský předpis nebo pozmění jeho obsah v úmyslu, aby ho
bylo použito jako pravého, nebo užije takového předpisu jako pravého anebo
poskytne tiskopis lékařského předpisu jinému v úmyslu, aby ho bylo použito k
padělání, nebo v témže úmyslu odcizí či jinak neoprávněně získá takový
tiskopis,
h)
poruší zákaz nebo nesplní povinnosti stanovené nebo uložené k
ochraně zdraví před neionizujícím zářením,
i)
poruší zákaz nebo nesplní povinnosti stanovené nebo uložené pro
provoz koupaliště ve volné přírodě, umělého koupaliště nebo sauny,
j)
poruší zákaz nebo nesplní povinnosti stanovené nebo uložené pro
pořádání zotavovací akce, jiné podobné akce pro děti nebo školy v přírodě,
k)
poruší v rozporu se zvláštním právním předpisem7)
zákaz inzerování a reklamy za účelem poptávky nebo nabídky tkání
a orgánů,
l)
za účelem získání dárce tkáně nebo orgánu pro transplantaci
nabídne finanční odměnu nebo jinou výhodu,
m)
poruší v rozporu se zvláštním právním předpisem8)
anonymitu mezi dárcem tkáně nebo orgánu a jeho příjemcem,
n)
poruší nebo nesplní povinnosti stanovené pro výkon činností
epidemiologicky závažných,
o)
jako pořadatel veřejné produkce hudby nezajistí, že hluk z ní
nepřekročí stanovené hygienické limity, nebo poskytne stavbu, jiné zařízení
nebo pozemek k veřejné produkci hudby, aniž by zajistil, že hluk z ní
nepřekročí stanovené hygienické limity.
(2)
Za přestupek podle odstavce 1 písm. a) až j) a písmen l) a n)
lze uložit pokutu až do výše 10 000 Kč a za přestupek podle
písmen k) a o) lze uložit pokutu až do výše 50 000 Kč. Zákaz činnosti do 1
roku lze uložit za přestupek podle odstavce 1 písm. k) a l). V blokovém
řízení (§ 86) může orgán ochrany veřejného zdraví uložit za přestupky pokutu
až do výše 5 000 Kč.
§ 81
Odvolání
(1)
Proti rozhodnutí o přestupku se může odvolat v plném rozsahu jen
obviněný z přestupku a, jde-li o mladistvého, v jeho prospěch i jeho zákonný
zástupce a orgán vykonávající sociálně-právní ochranu dětí.
(2)
Poškozený se může odvolat jen ve věci náhrady škody.
(3)
Vlastník zabrané věci se může odvolat jen proti té části
rozhodnutí, ve které se vyslovuje zabrání věci.
(4)
U přestupků, které lze projednat jen na návrh, se může
navrhovatel odvolat jen proti té části rozhodnutí, která se týká vyslovení
viny obviněného z přestupku nebo povinnosti navrhovatele nahradit náklady
řízení; může se též odvolat proti rozhodnutí o zastavení řízení (§ 76 odst.
3).
(5)
Včas podané odvolání proti rozhodnutí o přestupku má odkladný
účinek, který není možno vyloučit.
§ 82 V odvolacím řízení
nemůže správní orgán změnit uloženou sankci v neprospěch obviněného z
přestupku.
§ 83
Přezkoumání rozhodnutí o přestupku
soudem
(1)
Požádá-li účastník, který podal návrh na přezkoumání rozhodnutí
o přestupku soudem, o odložení výkonu rozhodnutí,17)
správní orgán jeho žádosti vyhoví.
(2)
Při přezkoumávání rozhodnutí o přestupku soudem se postupuje
podle zvláštního předpisu.18)
§ 86
Blokové řízení
V blokovém řízení mohou
projednávat
a)
orgány policie, s výjimkou Vojenské policie, též přestupky proti
bezpečnosti a plynulosti silničního provozu podle zákona o silničním
provozu, proti pořádku ve státní správě podle § 23 odst. 1 písm. a), f), g),
i), j), § 24 odst. 1 písm. b), § 30 odst. 1, § 42 odst. 1, § 44 a § 44a,
jakož i podle
§ 46, pokud k nim došlo na úseku státní správy v
jejich působnosti nebo na úseku ochrany před alkoholismem a jinými
toxikomaniemi, přestupky proti veřejnému pořádku podle § 47 písm. b) až d) a
g) a 48, přestupky proti občanskému soužití podle § 49 a přestupky proti
majetku podle § 50,
b)
orgány státního odborného dozoru nad bezpečností práce přestupky
proti pořádku ve státní správě podle
§ 21 odst. 1 písm. b),
d) a
f), § 30 odst. 1 písm. g), h) a i) a
§ 46, pokud jimi byly porušeny zvláštní právní
předpisy o bezpečnosti práce, dopustil-li se některého z těchto přestupků
pracovník organizace nebo podnikatel v jejich prostorách nebo na jejich
pracovištích,
c)
orgány ochrany veřejného zdraví přestupky na úseku zdravotnictví
podle § 29 odst. 1 písm. a), jde-li o nepodrobení se povinnému vyšetření
nebo léčení infekčního onemocnění, § 29 odst. 1 písm. b), c), d), jde-li o
padělání nebo úmyslné neoprávněné změnění zdravotního průkazu, § 29 odst. 1
písm. e), jde-li o porušení povinnosti při zacházení s
nebezpečnými chemickými látkami a přípravky, § 29 odst. 1 písm. f), h) až
j), n) a o),
2.1.1.
Návrh novely
zákona č. 258/2000 Sb., o ochraně veřejného zdraví
DALŠÍ NESKUTEČNÉ
OKLEŠTĚNÍ ZÁKLADNÍCH LIDSKÝCH PRÁV A SVOBOD V V ČR PŘIPRAVILO
MINISTERSTVO ZDRAVOTNICTVÍ ČR.
Ministr zdravotnictví ČR podlehl tlaku
farmaceutických firem a předložil návrh novely zákona o veřejném zdraví,
kterou bude ve 2. čtení - obecná rozprava projednávat Poslanecká
sněmovna - 15. schůze Výboru pro zdravotnictví (17. 12. 2014) na
schůzi- jednání výboru, která se uskutečnila ve čtvrtek 8. ledna 2014 od
9.00 hodin v budově PS, Malostranské nám. 7/19, v místnosti č. 48 -
"Konírně".
Na pozvánce (
http://www.psp.cz/sqw/texttext2.sqw?idd=103032
)
bylo projednání novely uvedeno pod bodem
1.
Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 258/2000 Sb., o ochraně
veřejného zdraví a o
změně některých souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů, a
další související zákony /sněmovní
tisk 270/
Odůvodní: MUDr. Svatopluk Němeček, MBA, ministr
zdravotnictví
Zpravodaj: posl. MUDr. David Kasal
V novele se
navrhuje:
◾Mateřským školám a nově i provozovatelům tzv. dětských skupin a osobám
provozujícím péči o děti do 3 let věku (fyzickým osobám na základě
živnosti, právnickým osobám i bez podnikatelského oprávnění – tedy i
neziskovým mateřským centrům nebo hlídacím klubům) bude hrozit
pokuta až 500.000 Kč za přijetí dítěte, které není kompletně naočkované
– § 50, § 92k odst. 4 a odst. 6 písm. d
◾Školám, organizátorům škol v přírodě, dětských táborů a dalších
zotavovacích akcí bude hrozit pokuta až
100.000 Kč za vyslání nebo přijetí dítěte, které
není kompletně naočkované, a
za nesplnění povinnosti pořídit výpisy z
posudků o zdravotní způsobilosti dětí a následně je uchovat po dobu 6
měsíců od skončení akce – § 9 odst. 1 písm. a), § 92d odst. 3 písm. b) a
odst. 7 písm. b)
◾Praktickým dětským lékařům za nesplnění povinnosti provést povinné
očkování bude hrozit pokuta až 3.000.000 Kč a za
nesdělení informací hygienické stanici o jménu a bydlišti pacienta a
datu a druhu jeho očkování či trvalé kontraindikaci až 2.000.000 Kč – §
45 odst. 2, § 51 odst. 1 písm. b), § 92k odst. 2 písm. c) a f) a odst. 6
písm. a), b)"
**********************************************************
Vracíme se zpět do totality?
Tentokrát nikoli pod taktovkou
ideologie, ale pod nadvládou peněz nadnárodních koncernů, v našem
konkrétním případě farmaceutických.
KDYŽ
NEJSOU ARGUMENTY, KTERÉ BY OBHÁJILY STANOVISKO, PAK REPRESE JE VŽDY
ZNÁMKOU SLABOSTI,
K DEMONSTRACI SÍLY SE
UCHYLUJE TEN, KDO NEDOKÁŽE DEMONSTROVAT ROZUM!
Současný občan ČR se tedy má stát obětí
vrcholné manipulace, přivedené k dokonalosti proto, aby se stal
nevědomým a utopil se v oceánu tmy nevědomosti a stal se lehce
manipulovatelný podle potřeb (ne) mocných současného světa, zejména
lobby farmaceutických firem.
Z hlediska vývoje se občan ČR již dostal
do doby před vydáním Tolerančního patentu ( 1781), kterým Josef II.
přiznal nekatolíkům základní lidská práva a občanské svobody.
Je to další příklad toho, že v
současnosti se stav rozkladu prvků legitimity k vládnutí a "pštrosí
politika" k odpovědnosti za nastoupený vývoj začíná vyjevovat jak v ČR i
EU a USA, tak v Číně, Vládnoucí kruhy zjevně opouštějí legitimitu
odvozenou i z pozemské moudrosti.
Stav
naplňování základní listiny práv a svobod v denním životě občana ČR,
garantovaných Ústavou ČR, přináší
ZPRAVODAJ ROZKVĚT HARMONIE č.06/2014
Téma:
SVOBODNÁ VOLBA OBČANA VE VŠECH OBLASTECH
ŽIVOTA VE PROSPĚCH JEHO, JEHO DĚTI I VŠECH OBČANŮ
POSLEDNÍ AKTUALIZACE
6.1.2015 Úplný text naleznete
zde
http://rozkvet.cz/texty/zpravodajrozkvet062014.htm
Je
třeba uvést do života základní principy demokracie. Majiteli země jsou
občané. Demokracie není vláda, ale služba občanům. Zastupitelé jsou
zaměstnanci občanů. Předmětem demokracie je péče o společenskou
infrastrukturu, o „věci veřejné", tedy veřejná služba. Veškeré vztahy
musí být neseny vzájemnou úctou.
Znemožnění svobodné volby v alternativní
zdravotní péče, očkování, atp. staví nás občany do postoje nedůvěry vůči
státnímu aparátu.
Bude zřejmě potřeba
zahájit širší hnutí NA OBRANU LIDSKÝCH PRÁV A SVOBOD, nejen proti tomuto
novému nařízení, v krajním případě vyhlásit akce občanské neposlušnosti
včetně všech okolností z toho vyplývajících.
Není kam ustupovat, Češi
se v tuto chvíli již musí spojit, nebo navždy zaniknout v poli své
slabosti a nejednoty.
Občané projevte
politickou vůli, pište a telefonujte svým poslancům Parlamentu ČR a
žádejte je, aby podpořili právo na svobodnou volbu občanů ve věcech
vlastního zdraví, alternativní medicíny a spirituality.
Členové výboru pro
zdravotnictví :
http://www.psp.cz/sqw/hp.sqw?k=3201
Členové podvýboru
pro oblast zdravotní péče, vzdělávání a prevenci zde:http://www.psp.cz/sqw/hp.sqw?k=3211
Ke
zvážení je urychlené vypsání petice za odvolání represivního minstra
zdravotnictví
MUDr. Svatopluka Němečka,
MBA, který si předkládanými návrhy zákonů odporujících Ústavě ČR přímo o
to říká.
ŘEKNĚME MU SPOLEČNĚ A
DOST!!!!!!
V Praze, 6.1.2015
Vypracoval: Ing. Rudolf Vondřich Aktualizováno 1.3.2015
PS.
Zákonodárci
by měli od ministerstva tvrdě vyžadovat zdůvodnění (podklady,
analýzy a studie) ke všem návrhům týkajícím se povinného očkování a s
tím spojenou represí a nenechat se "opít rohlíkem" a opakovanými ničím
nepodloženými mantrami o proočkovanosti a ochraně veřejného zdraví. A to
zvlášť v případě, kdy se praxe u nás diametrálně liší od našich
západních sousedů. Zákonodárci by měli odmítnout ničím neodůvodněné
snahy zavádět likvidační pokuty v souvislosti s povinným očkováním. Dále
by měli vyžadovat zákonné zakotvení možnosti výjimek z povinného
očkování a okamžité převzetí odpovědnosti státu za nežádoucí účinky
povinného a státem doporučovaného očkování.
Ředitelky mateřských
škol, provozovatelé dětských skupin a organizátoři dětských táborů,
kteří chtějí přijímat i děti, které nejsou kompletně naočkované dle
státního schématu, by se měli
co nejlépe chránit před
možnou agresí hygienických stanic, proto by měli mít „papíry v pořádku“.
Doporučuji jim nejprve vyzvat rodiče, aby podali písemnou žádost o
výjimku a v ní rozvedli, proč je povinné očkování v rozporu s jejich
přesvědčením nebo v rozporu se zájmem jejich dítěte. Poté ředitel MŠ
nebo provozovatel
může přistoupit k udělení výjimky
(např.
touto formou) a nemusí se nechat
zastrašovat.
REAKCE NA NOVELU Zákona 258/2000Sb. o
ochraně veřejného zdraví
* "Jak
přitvrdit s povinným očkováním likvidačními pokutami navrhuje
ministerstvo"
Diskuse
k článku
*
Právnička Ligy lidských práv Stát diskriminuje neočkované děti. Máme tu
perverzní systém. Je zatím korupce či přesvědčení?
Diskuse Právnička Ligy lidských práv: Stát diskriminuje neočkované ...
* Tři
miliony pokuta za neočkování dětí? To rozbouřené vášně mezi odpůrci a
příznivci vakcinace rozhodně neuklidní
*
Svobodní si
přejí, aby očkování bylo
dobrovolné | ParlamentniListy ...
Svobodní
si přejí, aby očkování bylo
dobrovolné. 7. 1. 2015 12:32.
Svobodní hájí právo rodičů rozhodnout, zda chtějí své děti očkovat,
a nesouhlasí s tím, aby ...
*
Piráti: Očkování jako
záminka pro další omezování svobody
občanů ...
* Tři miliony pokuta
za neočkování dětí? To rozbouřené vášně mezi ...
* LIGA LIDSKÝCH PRÁV VZKAZUJE:
Právě teď potřebujeme,
aby se poslanci
dozvěděli o semináři k
pozměňovacím návrhům k
větší svobodě a
individualizaci v
očkování a k převzetí
odpovědnosti státu za
nežádoucí účinky
očkování.
Ministerská novela
zákona, která má zavést
represe v souvislosti s
povinným očkováním, se
dostává do druhého
čtení. Poslanci Nina
Nováková a Jan Farský
pořádali v úterý 3. 3.
2015
seminář v Poslanecké
sněmovně k povinnému
očkování,
kde se diskutovalo
nad pozměňovacími
návrhy, které mají
represi zabránit.
Právnička Zuzana Candigliota na semináři
představila
pozměňovací návrhy Ligy
lidských práv.
Oslovte
své regionální poslance a senátory a chtějte po
nich, aby odmítli
ministerský návrh.
Informujte je o tom, že
i Ústavní soud vyzval k
převzetí odpovědnosti
státu za nežádoucí
účinky očkování.
Více viz tento ZPRAVODAJ kapitola č. 8. Naleznete ji
úplně dole
2
.1. 2. STAV PROJEDNÁVÁNÍ NOVELY
zákona 258/2000 Sb. ke dni
K 25.5.2015
podle
dokumentů z archivu Poslanecké sněmovny
I.
ODKAZY K 18. jednání zdravotního výboru PS dne
19. 3, 2015
Program schůze:
1. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č.
258/2000 Sb., o ochraně veřejného
zdraví a o změně některých souvisejících zákonů,
ve znění pozdějších předpisů, a
další související zákony /sněmovní tisk 270/
2. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č.
48/1997 Sb., o veřejném zdravotním
pojištění a o změně a doplnění některých
souvisejících zákonů, ve znění pozdějších
předpisů, zákon č. 551/1991 Sb., o Všeobecné
zdravotní pojišťovně České republiky,
ve znění pozdějších předpisů, a zákon č.
280/1992 Sb., o resortních, oborových,
podnikových a dalších zdravotních pojišťovnách,
ve znění pozdějších předpisů
/sněmovní tisk 386/
3. Sdělení předsedy
4. Různé
A.Pozvánka
č. 18 (19. března 2015)
B. Zápis z jednání
č. 18 19. března 2015) také viz
příloha
C. Zvukový záznam MP3
ke stažení:
1012.MP3 (Dokument, 178 MB) (3
hodiny 14 minut )
D. Usnesení výboru pro
zdravotnictví
č. 71, k
vládnímu návrhu zákona, kterým se mění
zákon č. 258/2000 Sb., o ochraně
veřejného zdraví a o
změně některých souvisejících zákonů, ve
znění pozdějších předpisů, a další
související zákony /sněmovní tisk 270/
(29. ledna 2015)
E: USNESENÍ výboru pro zdravotnictví
č. 75,
z 18. schůze dne 19.
března 2015 ZE DNE 27.3.2015
k
vládnímu návrhu zákona, kterým se mění
zákon č. 258/2000 Sb., o ochraně
veřejného zdraví a o změně některých
souvisejících zákonů, ve znění
pozdějších předpisů, a další související
zákony /sněmovní tisk 270/ (19. března
2015)
- viz
usnesení
č. 75
Ve
kterém
Výbor pro zdravotnictví :
I.
d
o p o r u č u j e
Poslanecké sněmovně Parlamentu ČR,
aby vyslovila souhlas s vládním návrhem
zákona,
kterým se mění
zákon č. 258/2000 Sb. o ochraně
veřejného zdraví a o změně některých
souvisejících zákonů, ve znění
pozdějších
předpisů,
a
další
související zákony /sněmovní tisk 270/
ve
znění přijatých pozměňovacích návrhů:........
viz usnesení
č. 75
II.
z m o c ň u j e
zpravodaje výboru,
aby se stanoviskem výboru seznámil
schůzi Poslanecké sněmovny.
Vít Kaňkovský,
v.r.
David Kasal, v.r.
ověřovatel výboru
zpravodaj výboru
Rostislav Vyzula, v.r. předseda výboru
*******************************************************************************************
25.5.2015
Arogance moci v
Poslanecké sněmovně opět zvítězila.
Výsledky hlasování PS o novele zákona
258/2000Sb.ve třetím čtení
27. schůze,
127. hlasování, 20.
května 2015, 11:07
Novela z. o ochraně veřejného zdraví -
Přítomno:
183
|
Je třeba: 92
A
Ano: 159 |
N
Ne: 2 |
0
Nepřihlášen 5 |
M
Omluven 12 |
Z
Zdržel se 22 |
PODROBNOSTI viz "TRUCHLOHRA
OČKOVÁNÍ V POSLANECKÉ SNĚMOVNĚ"
- DĚJSTVÍ III.
zde
Poslanci při hlasování o novele
zákona 258/2000 Sb.
20.5.2015
„zabetonovali" represivní očkovací systém
nevzali v úvahu informace, které obdrželi
1. od rodičů
(jasný vzkaz Demonstrace proti represi státu
9.3.2015 viz
ZDE
a cca 20 000 podpisů POD
PETICÍ PROTI REPRESI STÁTU V OČKOVÁNÍ viz
kapitola 5.2.
2. vědců
( OTÁZKY A ODPOVĚDI K
PROJEDNÁVANÉ NOVELE Zákona č. 258/2000 Sb.z
pohledu biomedicíny zde a
3. dalších odborníků
( např
PŘÍSPĚVEK K PROBLEMATICE SVOBODNÉHO ROZHODOVÁNÍ O ZDRAVÍ
NEVINNÝCH
DĚTÍ A BEZBRANNÝCH SENIORŮ
- PRAKTIKY OČKOVÁNÍ V ČR
zde
Nepřihlédli také ke
skutečnosti, že z 31 států Evropy ve 25
státech je očkování nepovinné.
Nebyl
ani schválen návrh doprovodného usnesení
předložený poslankyní Hanou Aulickou Jírovcovou:
"Poslanecká sněmovna žádá vládu ČR, aby
neprodleně zahájila další přípravu novelizace
zákona č. 258/2000 Sb., ochraně veřejného zdraví
a o změně některých souvisejících zákonů, ve
znění pozdějších předpisů, a dalších
souvisejících zákonů, na základě nejnovějších
vědeckých poznatků a zkušeností jak
vnitrostátních, tak i zahraničních. Do
novelizace zákona promítnout zejména případné
přehodnocení právně závazného očkovacího
kalendáře, a to především s ohledem na rozsah
výjimek, které lze ještě akceptovat, a případné
změny schématu očkování ve vztahu k
individualitě případu, jakož i právní zajištění
plnění."
Výsledky hlasování
rozhodly o tom, že rodiče s dětmi a většina
seniorů v krajských volbách v roce 2016 rozhodně
nepodpoří strany ČSSD, ANO, TOP 09-S, ODS, KSČM,
KDU ČSL, ÚSVIT, jejichž poslanci schválili
novelu zákona 258/2000Sb o ochraně veřejného
zdraví, který je protiústavní.
Žaloba na neústavnost
zákona -díky nerespektování mezinárodní úmluvy z
Ovieda ratifikovanou a podepsanou ČR
je
na pořadu dne. Doufejme, že senátorky a senátoři
žalobu podají.
***************************************************************************************************
Historie průběhu projednávání a
schvalování
"Návrhu
NOVELY zákona, kterým se mění zákon č.
258/2000 Sb., o ochraně veřejného zdraví
"
je uvedena
ZDE
Postup PROJEDNÁVÁNÍ
A. POSLANECKOU SNĚMOVNOU
od 18. 7.
2014 do 20.5. 2015
Při projednávání novely zákona
č.258/2000 Sb o veřejném zdraví v
Poslanecké sněmovně
ve finále při hlasování opět zvítězila.
arogance moci
Poslanci nevzali v úvahu informace,
které obdrželi
1. od rodičů
(jasný vzkaz
Demonstrace proti represi státu 9.3.2015
viz
https://www.youtube.com/watch?v=9SglV0109bo
) a 20 tisíc podpisů pod peticí proti
represivnímu přístupu státu v očkování)
2. vědců
(prof.
RNDr.Anny Strunecké, DrSc
"OTÁZKY
A ODPOVĚDI K PROJEDNÁVANÉ NOVELE Zákona
č. 258/2000 Sb.z pohledu biomedicíny"
viz příloha
E -KNIHU MŮŽETE ZDARMA STÁHNOUT
ZDE
Kniha
dokumentuje jak zákonodárci
nenaslouchali. kniha je důkaz kolik času
bylo vynaloženo k pochopení navrhovaného
zrůdného systému postihů za neočkování.
3.dalších odborníků
VIZ
PŘÍSPĚVKY NA SEMINÁŘÍCH O OČKOVÁNÍ
POŘÁDANÝCH V POSLANECKÉ SNĚMOVNĚ
3. 1.
Seminář k problematice očkování
(24. 2. 2015)
pořádaný VZ, pod záštitou mpř. výboru
poslankyní S. Markové se uskutečnil v
úterý
3.
března 2015 od 13.30 hodin
v budově PS, Sněmovní 4, místnost
č. 108 - Státní akta, více viz.
pozvánka.
3.2.
Seminář "Problematika očkování"
(14. 4. 2015)
pod záštitou mpř. VZ Soni Markové se
uskutečnil
v úterý
14. dubna 2015 od 9.00 hodin
v budově PS,
Malostranské náml. 7/19, místnost č. 48
- Konírna, více viz.
pozvánka.
např zde
Příspěvek ke svobodnému rozhodování o
zdraví nevinných dětí a bezbranných
seniorů - Praktiky očkování v ČR
zde
3.3.
Seminář "Očkování v ČR - přínosy a
rizika"
(27. 5. 2015)
pod
záštitou předsedy PS J. Hamáčka a
předsedy Akademie věd J. Drahoše se
uskutečnil v úterý
2.
června 2015 od 9.00 hodinv
budově PS, Sněmovní 1, 2. patro,
místnost č. 205, více viz.
pozvánka.
4. Nepřihlédli ke skutečnosti,
že z 31 států Evropy
ve 25
státech je očkování nepovinné.
5. Nebyl ani schválen návrh doprovodného
usnesení
předložený poslankyní Hanou Aulickou
Jírovcovou: "Poslanecká sněmovna žádá
vládu ČR, aby neprodleně zahájila další
přípravu novelizace zákona č. 258/2000
Sb., ochraně veřejného zdraví a o změně
některých souvisejících zákonů, ve znění
pozdějších předpisů, a dalších
souvisejících zákonů, na základě
nejnovějších vědeckých poznatků a
zkušeností jak vnitrostátních, tak i
zahraničních. Do novelizace zákona
promítnout zejména případné přehodnocení
právně závazného očkovacího kalendáře, a
to především s ohledem na rozsah
výjimek, které lze ještě akceptovat, a
případné změny schématu očkování ve
vztahu k individualitě případu, jakož i
právní zajištění plnění."
Výsledky hlasování o novele
zákona zde
http://www.psp.cz/sqw/hlasy.sqw?G=60904
rozhodly o tom, že
rodiče s dětmi a většina seniorů v
krajských volbách v roce 2016 rozhodně
nepodpoří strany ČSSD, ANO, TOP 09-S,
ODS, KSČM, KDUČSL, ÚSVIT,
jejichž poslanci schválili novelu zákona
258/2000Sb o ochraně veřejného zdraví,
který ZACHOVÁVÁ REPRESIVNÍ PŘÍSTUP STÁTU
K OČKOVÁNÍ.
TOTO ROZHODNUTÍ MOHOU VŠAK ZVRÁTIT
MOUDRÝM POSTOJEM SENÁTORKY A SENÁTOŘI.
B. SENÁTEM
od 2.6.
2015
do...18.6.2015........
Návrh zákona, kterým se mění zákon č.
258/2000 Sb., o ochraně veřejného zdraví
a o změně některých souvisejících
zákonů, ve znění pozdějších předpisů, a
další související zákony byl postoupen
Poslaneckou sněmovnou Senátu dne 2. 6.
2015 jako tisk
87/0
·
Senát návrh
vrátil sněmovně s pozměňovacími návrhy
(usnesení č.
157).
C. POSLANECKOU SNĚMOVNOU
22.6 -16.9.2015
Návrh
zákona ve znění, ve kterém byl postoupen
Senátu
rozeslán
22. 6. 2015 poslancům jako tisk
270/8.
Dokument Senátu
doručen
sněmovně a
rozeslán
22. 6. 2015 poslancům jako tisk
270/9.
O návrhu zákona vráceném Senátem
hlasováno
16. 9. 2015 na 31. schůzi.
Sněmovna
setrvala
na původním návrhu zákona (usnesení č.
865).
Poslanci tedy nevzali v úvahu
pozměňovací návrhy senátu, ani dokumenty
Jak zasáhl systém očkování do života
některých rodin
Jak zasáhl systém očkování do života
některých rodin II.
ve finále při hlasování opět zvítězila.
arogance moci
D. PREZIDENT
-
Zákon
doručen prezidentovi k
podepsání 22. 9. 2015.
Prezident zákon
podepsal 25. 9. 2015.
E. PŘEDSEDA VLÁDY
Schválený
zákon
doručen
k podpisu premiérovi 7. 10. 2015.
Zákon vyhlášen 14. 10. 2015 ve
Sbírce zákonů v částce 108 pod číslem
267/2015 Sb
DALŠÍ
VÝVOJ 2016
A .
SENÁT
Návrh senátního návrhu zákona
senátorky Miluše Horské a dalších
senátorů, kterým se mění zákon č.
258/2000 Sb., o ochraně veřejného
zdraví, ve znění pozdějších předpisů
byl předložen Senátu 7.1.2016
Lhůta
pro jednání ve výborech končí dnem
13.3.2016. Organizační výbor
přikázal senátní tisk dne 13.1.2016.
Garančním výborem
je
Výbor pro zdravotnictví a sociální
politiku
Další výbory:
Ústavně-právní výbor.
Senát zařadil tisk
na svou
18. schůzi a projednal jej dne
13.1.2016.
Svým
usnesením č. 325, v
hlasování č. 13 projednal tento
tisk s výsledkem jednání -
přikazuje.
Místopředsedkyně Senátu Miluše
Horská:
Dovolte mi nyní, abych vás ve
stručnosti seznámila s podstatou
návrhu, který podepsalo 36 z vás. Já
za tu podporu velmi děkuji.
Tato
novela si neklade, připomínám
neklade ambici vyřešit otázku
povinnosti či dobrovolnosti
očkování. Případné zásadní
legislativní změny by měly být
předmětem vládního návrhu, jako
výsledkem diskuse odborníků i
zástupců nevládních organizací a
informované veřejnosti. Cílem
předkládaného návrhu je pouze
napravit zjevné nelogičnosti v
současné právní úpravě.
Prvním z navrhovaných novelizačních
bodů je povolení
účasti neočkovaných dětí na školách
v přírodě a letních táborech. Jinými
slovy, je to zrušení požadavku na
očkování při pořádání škol v přírodě
a zotavovacích akcí. Současná právní
úprava je totiž rozporuplná. Děti se
reálně pohybují, děti žáci, nebo i
děti, pohybují ve školním kolektivu.
Kromě prázdnin po celý rok. A z
hlediska zákona neúplné očkování
některých z nich není pro školní
docházku problematické. Takovýto
stav je bezpečný i z hlediska
lékařské vědy. Samotná přítomnost
několika neočkovaných jedinců v
kolektivu totiž není z hlediska
ochrany kolektivu problematická,
jelikož ostatní děti očkovány jsou.
Jako takové je chrání jak
individuální účinky očkování, tak ty
kolektivní, které zůstávají účinné,
je-li očkováno alespoň 90 % skupiny.
Toto
medicínské pravidlo platí jak ve
škole, tak ve chvíli, kdy se děti
mají vypravit na školu v přírodě či
na tábor. Zatímco si ovšem věda
stojí za svým, v očích zákona se
cestou na tábor či školu v přírodě z
neočkovaného dítěte náhle stává
osoba riziková a z kolektivu je
vyloučena. U táborů se zákaz přitom
týká pouze akcí o 30 a více dětech,
trvajících 5 a více dní, na jiné
typy akcí o jiném rozsahu se přitom
zákaz vůbec nevztahuje.
Takovýto přístup nemůže být z
hlediska ochrany veřejného zdraví
rozumně odůvodněn, proto navrhuji
povinnost plného očkování pro účast
ve škole v přírodě nebo zotavovací
akci zrušit.
Novela dále cílí na výši sankce
hrozící mateřským
školám, dětským skupinám a
poskytovatelům péče o děti do tří
let v případě přijetí neočkovaného
nebo ne plně očkovaného dítěte. Výše
pokuty stanovené za porušení této
povinnosti je stanovena ve výši až
500 tisíc korun zcela nepřiměřeně
svému účelu. Při projednávání novela
zákona o ochraně veřejného zdraví
byly přitom obdobné typy sankcí
sníženy z původně navrhovaných 500
tisíc na 30 tisíc. Proto navrhují
snížit výše sankce také u tohoto
správního deliktu.
Novela
zákona si neklade ambici vyřešit
otázku povinnosti či dobrovolnosti
očkování. Případné zásadní
legislativní změny by měly být
předmětem vládního návrhu jako
výsledek diskuse odborníků i
zástupců nevládních organizací a
informované veřejnosti.
Cílem předkládaného návrhu je pouze
napravit zjevné nelogičnosti v
současné právní úpravě.
Prvním z navrhovaných novelizačních
bodů je zrušení požadavku na
očkování při pořádání škol v přírodě
a zotavovacích akcí, či jinými slovy
povolení účasti neočkovaných dětí na
školách v přírodě a letních
táborech- ZMĚNA.§ 9 Podmínky účasti
dětí ve škole v přírodě a na
zotavovací akci
Děti se reálně pohybují ve školním
kolektivu - kromě prázdnin - po celý
rok a z hlediska zákona neočkovanost
některých z nich není pro školní
docházku problematická. Takovýto
stav je bezpečný i z hlediska
lékařské vědy. Samotná přítomnost
několika neočkovaných jedinců v
kolektivu totiž není z hlediska
ochrany kolektivu problematická,
jelikož ostatní děti očkovány jsou.
Jako takové je chrání jak
individuální účinky očkování, tak ty
kolektivní, které zůstávají účinné,
je-li očkováno alespoň 90 procent
skupiny.
Toto medicínské pravidlo platí jak
ve škole, tak ve chvíli, kdy se děti
mají vypravit na školu v přírodě či
tábor. Zatímco si ovšem věda stojí
za svým, v očích zákona se cestou na
tábor či školu v přírodě z
neočkovaného dítěte náhle stává
osoba riziková a z kolektivu je
vyloučena. U táborů se zákaz přitom
týká pouze akcí o 30 a více dětech,
trvajících 5 a více dní, na jiné
typy akcí o jiném rozsahu se přitom
zákaz vůbec nevztahuje. Takovýto
přístup nemůže být z hlediska
ochrany veřejného zdraví rozumně
odůvodněn.
Jediným jeho důsledkem je tak
ostrakizace a sankcionování dítěte.
Je totiž vyloučeno z účasti na škole
v přírodě či táboře, které mají za
cíl zlepšit jeho zdraví a prohloubit
vztahy s ostatními dětmi.
Novela dále cílí na výši sankce
hrozící mateřským školám, dětským
skupinám a poskytovatelům péče o
děti do tří let v případě přijetí
neočkovaného dítěte. Neočkované děti
se nesmí účastnit mateřské školy po
celý školní rok. JE NAVRŽENA ZMĚNA §
92k Správní delikty na úseku
předcházení vzniku a šíření
infekčních onemocnění a předcházení
vzniku jiného ohrožení zdraví
Výše pokuty stanovené pro porušení
povinnosti nepřijmout neočkované,
popř. nekompletně očkované dítě do
mateřské školy, dětské skupiny či
jiného zařízení poskytujícího péči o
děti do tří let, ve výši až půl
milionu korun, je zcela zřejmě
nepřiměřená svému účelu. Pro
mateřské školky i pro soukromé
poskytovatele může být likvidační, a
to i v případě neúmyslného,
nedbalostního zavinění. Při
projednávání novely při projednávání
novely zákona o ochraně veřejného
zdraví (sněmovní tisk 270) byly
přitom obdobné typy sankcí sníženy z
původně navrhovaných 500.000 Kč na
30.000 Kč, konkrétně se jedná o
správní delikty uvedené v § 92d,
odst. 1, odst. 4 písm. b) a odst. 5
písm. a). Z důvodů nepřiměřenosti se
tedy navrhuje snížení sankce za
porušení povinnosti nepřijmout
neočkované, popř. nekompletně
očkované dítě do mateřské školy,
dětské skupiny či jiného zařízení
poskytujícího péči o děti do tří let
na 30.000 Kč.
Více
ZDE
Senát
předložil Senátu návrh
zákona 7. 1. 2016. Návrh
zákona rozeslán dne
8. 1. 2016 senátorům jako
tisk
182/0.
Organizační výbor dne 13. 1. 2016 stanovil
garančním výborem Výbor pro
zdravotnictví a sociální
politiku a přikázal
tisk k projednání:
Ústavně-právní výbor.
-
Výbor pro
zdravotnictví a sociální
politiku projednal
návrh dne 27. 1. 2016 a
přijal usnesení č. 66,
které bylo rozdáno jako
tisk
182/1 (pozměňovací
návrhy).
-
Ústavně-právní výbor
projednal návrh dne
17. 2. 2016 a přijal
usnesení č. 84, které
bylo rozdáno jako tisk
182/2 (schvaluje).
Návrh
projednán dne
13. 1. 2016 na 18. schůzi
Senátu.
Senát návrh přikázal k
projednání (usnesení č.
325).
Návrh projednán dne
16. 3. 2016 na 20. schůzi
Senátu.
Senát schvaluje
senátní návrh zákona
(usnesení č.
371).
Předkladatel
Senát předložil
sněmovně návrh zákona
22. 3. 2016.
Zástupce navrhovatele:
Horská M.,Emmerová M..
B. POSLANECKÁ SNĚMOVNA
-
Návrh zákona rozeslán
poslancům jako tisk
743/0 dne
22. 3. 2016.
C. VLÁDA
Návrh
zaslán vládě k vyjádření
stanoviska 23. 3. 2016.
Zařazeno
na program jednání vlády
18. 4. 2016.
*********************************************************************************************************************************************
Na letní tábor by mohly i
neočkované děti, navrhují senátoři
Očkování by nemělo být podmínkou pro
účast dítěte na škole v přírodě nebo
na letních táborech, navrhli znovu
senátoři. Svou novelou o ochraně
veřejného zdraví chtějí také snížit
z půl milionu na 30.000 korun pokutu
pro mateřské školy, které by přijaly
neočkované dítě.
VÍCE
ZDE
2.2. Žádost
o stanovisko Ministerstva Zdravotnictví k nahlašování rodičů na odbor sociálně právní
ochrany dětí (OSPOD)
ROZALIO
je občanské sdruženi rodičů, kteří mají na očkování různé názory
a mají k němu různý přístup, v jednom se ale shodují, že by jeho
volba měla být dobrovolná a rodiče by o očkování měli mít
dostatek informací.
ROZALIO
požádalo o vyjádření k
následujícím otázkám:
1) Je pediatr povinen hlásit každý případ odložení či odmítnutí
očkování bez ohledu na důvody na straně rodičů?
2) Je
pediatr povinen oznamovat soudu každé odložení či odmítnutí
očkování? V jakých případech je tak oprávněn učinit?
3)
Existuje nějaká povinnost lékaře jak postupovat v případě
žádosti rodičů o odložení či odmítnutí očkování, podepíší-li
rodiče negativní revers?
4) Pokud
existují takové povinnosti lékaře, jakou normou jsou vymezeny a
jaké finanční či jiné sankce hrozí lékařům za jejich nesplnění?
Pediatr má v metodice napsáno -
neočkování je jeden příznak syndromu zanedbávání (z celkových
jedenácti).
V případech, kdy by
lékař chtěl rodiče, neočkovaného dítěte. nahlásit na OSPOD, měl
by brát na zřetel, celou péči rodičů o dítě.
Tedy je-li přítomen POUZE JEDEN
příznak CAN, je to pro stanovení podezření z diagnózy CAN málo.
Paušální nahlašování těchto rodičů na OSPOD není tedy oprávněné.
1.4.3. ZANEDBÁVÁNÍ PÉČE
Zanedbávání péče je nejčastějším
projevem sy. CAN. Může, ale nemusí současně
probíhat s týráním dítěte,
ohrožuje však dítě na životě a
zdraví a způsobuje jeho opožďování ve vývoji.
Zanedbávání péče nejčastěji
pozorují a posléze popisují sousedé v místě bydliště nebo
učitelé dítěte. U zanedbávaných dětí jsou
charakteristické:
• depresivní nálada,
plačtivost, • opoždění vývoje (somatického
i psychomotorického),
• nedostatečná výživa,
• vnějšková zanedbanost,
• absence náležité péče a
dohledu, • nepravidelný životní rytmus,
• nevhodné prostředí,
• vyšší úrazovost,
• absence registrace u PLDD,
• neúčast na preventivních
prohlídkách a očkování u PLDD, zvl. po opakovaných výzvách
• nerespektování doporučení
zdravotníků.
Podrobnosti včetně odpovědi MZČR a
komentáře jsou zde
Sankcionování
za neočkování dětí nebo za odklad očkování nemá obdoby ve
většině západních států. Naopak zkušenosti ze zemí, jako jsou
Německo a Rakousko, ukazují, že dobrovolné očkování bez
jakýchkoli sankcí zajistí také vysokou proočkovanost i ochranu
veřejného zdraví. Rozhodování o tom, jaké látky a kdy mají být
dítěti aplikovány, by mělo patřit rodičům po konzultaci s
lékařem a zvážením stavu a rizik u konkrétního dítěte.
V současnosti však o tom chtějí
rozhodovat úředníci Ministerstva zdravotnictví ve spolupráci s
farmaceutickými společnostmi. Zároveň však nikdo z nich nechce
nést odpovědnost za nežádoucí účinky očkování.
2.3."Přístup
Nejvyššího správního soudu k pokutám se
(prozatím) nemění"
Většina hlavních médií přinesla články
komentující aktuální soudní verdikt Nejvyššího správního soudu
ve věci pokut za nedodržení povinného očkování u dětí např. zde
Týden nebo
Novinky.cz
Články často budí dojem, že rodiče musí děti očkovat proti své
vůli, tento výklad není správný.
Povinnost očkovaní v ČR stále trvá, rodiče při nepodrobení se
této povinnosti činí přestupek a mohou být sankcionováni (dostat
pokutu), ale jejich dítě „násilně“ naočkováno být nemůže.
Z médií se na první pohled může zdát, že jde o převratné soudní
rozhodnutí, je to spíš odraz setrvalého stavu a přístupu
institucí k povinnému očkování.
Jeden z řady neúspěšných, ale i tak důležitých pokusů rodičů,
rozporovat nutnost této právní úpravy v ČR.
V článku přináší komentář pracovníci
ROZALIA O.S. k této i k
nedávné judikatuře v oblasti očkování. Jeho plné znění naleznete
zde
V článku je uveden odkaz i na plné znění textu rozsudku NSS o
kasační stížnosti rodičů proti pokutě č.j.
4 As 2/2013-75 a také na
precizní argumentace použitá dvěma soudci rozšířeného senátu,
kteří sice byli v jednom z loňských řízení poměrem 5:2
přehlasováni, avšak ve svém menšinovém stanovisku, jehož text je
dostupný
zde uvedli následující argumenty:
citace:
[5]
Ve většinovém rozhodnutí je argumentováno rovněž právní jistotou
jako důležitou
hodnotou právního státu (bod 26) a potřebou, aby sedmý senát
vyjádřil důležité důvody
pro změnu dosavadní judikatury.
Domníváme se, že rozhodnutí rozšířeného senátu o povinném
očkování ze dne 3. 4. 2012 nevyjadřuje dlouhodobou stabilitu,
jedná se o setrvalou judikaturu
po dobu jednoho roku čítající asi tři rozsudky Nejvyššího
správního soudu. Citované rozhodnutí
v posuzované věci pak bylo přijato nejtěsnější možnou většinou.
Případný obrat judikatury
by tedy nebyl zásadním zásahem do právní jistoty.
[9]
Jsme tudíž přesvědčeni, že
za stávající právní úpravy, kdy je rozsah zásahu do tělesné
integrity stanoven pouze podzákonným předpisem, není možno
přistoupit k žádnému
veřejnoprávnímu sankcionování osob, které sebe nebo své děti
nepodrobí očkování, neboť jde o zásah do nedotknutelnosti jejich osoby a do jejich
soukromého a rodinného života (čl. 10
odst. 2 Listiny základních práv a svobod), který je neúčinný,
neboť není proveden v souladu
s ústavním pořádkem, tedy formou zákona.
Nejvyšší správní soud měl v posuzovaném případě
postupovat podle čl. 95 odst. 1 Ústavy a vyhlášku jako
protiústavní neaplikovat, případně podle
čl. 95 odst. 2 Ústavy
předložit neústavní zákonné zmocnění uvedené v § 46 odst. 1
zákona o ochraně veřejného zdraví Ústavnímu soudu.
V této souvislosti je možno
upozornit i na judikaturu slovenského Ústavního soudu, který ve
svém nálezu
sp. zn. Pl. ÚS 8/94 obdobnou situaci, kdy vyhláška upravila
podmínky povinného očkování,shledal neústavní proto, že „splnomocnenie v zákone pre vydanie
všeobecne záväzného právneho predpisu,ktorým by boli upravené ďalšie podmienky dotýkajúce sa medzí
ústavou zaručených práv, nie je ústavou dovolené.Preto všeobecne záväzný právny predpis vydaný na základe
takéhoto splnomocňovacieho ustanovenia zákona
by nebol vydaný v súlade s ústavou.“
[10]
Domníváme se navíc, že dokonce i v případě, že by byly veškeré
náležitosti povinného
očkování dětí stanoveny zákonem, zákonodárce by měl pečlivě
testovat rozsah takového zásahu
a soudy by měly pečlivě a konkrétně kontrolovat proporcionalitu
tohoto zásahu a měřit zásah
do popsaných práv s veřejným zájmem.
Rozsah uvedené povinnosti a míra zásahu do práv
z důvodu veřejného zájmu je dle našeho názoru jednoznačně
otázkou demokratické deliberace,která nemůže proběhnout jinde než v parlamentu. Srozumitelné
pravidlo – kdy, proti jaké nemoci
a v jakém rozsahu musí jednotlivec sebe a své děti podrobit
nedobrovolnému zásahu do tělesné
integrity pod finanční sankcí ze strany státu – musí být
stanoveno zákonem. I v takovém případě
však lze určit pouze nemoc, proti níž musí být osoba očkována,
nikoli typ vakciny, která k tomu
musí být použita.
Vyhláškou předepsané očkování hexavalentní očkovací látkou (§ 4
odst. 1
vyhlášky č. 537/2006 Sb.) by tedy při této interpretaci
pravděpodobně neobstálo v testu
ústavnosti, i kdyby bylo stanoveno formou zákona.
O tom, že tento postup může být v budoucnu opravdu realizován,
hovoří i odstavec samotného většinového rozhodnutí:
[28.]
Tím není jednotlivým senátům Nejvyššího správního soudu upřeno
ani oprávnění
vyplývající přímo z čl. 95 odst. 2 Ústavy, aby v případě, že
bude některý z nich v konkrétní věci,
kde má být použit § 46 zákona o veřejné ochraně zdraví, a to
případně i ve spojení s § 29 odst. 1
písm. f) zákona o přestupcích, přesvědčen o protiústavnosti
těchto ustanovení, předložil tuto
věc Ústavnímu soudu s návrhem na jejich zrušení.
Takovému postupu právní názor vyjádřený
v v usnesení rozšířeného senátu ze dne 3. 4. 2012, č. j. 8 As
6/2011 – 120, nebrání, neboť
případné předložení věci Ústavnímu soudu nemůže být v
souvislosti s § 17 odst. 1 s. ř. s.považováno za konečné rozhodnutí Nejvyššího správního soudu o
dané věci, navíc nemusí mít vůbec podobu rozhodnutí, neboť standardní formou je návrh na
zrušení zákona nebo jeho
ustanovení ve smyslu § 64 odst. 3 zákona č. 182/1993 Sb., o
Ústavním soudu spojený toliko
s usnesením o přerušení řízení podle § 48 odst. 1 písm. a) s. ř.
s.
Doufejme proto, že rok 2014 přinese pozitivnější rozhodnutí ve
výše uvedeném duchu. V současné době se tak rodiče mohou odkázat
zejména na nález Ústavního soudu zn. III. ÚS 449/06 z února
2011, podle kterého by pokutování nemělo hrozit rodičům, pro
které je očkování jejich dětí v rozporu s jejich vírou nebo
náboženským přesvědčením a kteří tento rozpor dokáží před
správními orgány a soudy přesvědčivě obhájit. Rodičům, v jejichž
případě před necelým měsícem NSS rozhodl, se nicméně tento
argument uplatnit nepodařilo.
Je nutno též dodat, že od praxe udělování pokut se výrazně
upustilo.
Autoři komentáře za ROZALIO o.s. Marek Řehořek, Martina
Suchánková
************** Doplňující informace naleznete též v článcích
autora Miroslava Uřičaře:*******************
Na
začátku v roce 2006 byl verdikt ředitelky pražské mateřské
školky, kterým z ní vyloučila nenaočkované dítě. Letos
Nejvyšší správní soud námitky rodičů neuznal. Právník
Miroslav Uřičař případ rozebírá a klade otázky, které kauzu
přesahují: Kam až může stát v zájmu ochrany společnosti
zajít? Je stát oprávněn uložit svým občanům povinnost
podřídit se očkování? Patří očkování mezi povinnosti, které
má jedinec vůči společnosti, jejíž je součástí?
Soudy
aktuálně řeší, zda povinná očkování musí stanovit přímo
zákon, či „jen“ prováděcí vyhláška. Postačuje jim,
stanovuje-li očkovací povinnost „právo“. Zdá se však, že ani
případné opačné rozhodnutí by nepřineslo rozuzlení. Byl by
jím vývoj zcela neškodných očkovacích látek, u nichž budou
negativní vedlejší účinky nulové? Není pravděpodobnější, že
dříve budou vymýceny nemoci, proti nimž se očkujeme? Ptá se
právník Miroslav Uřičař.
* 10.6.2014
Očkovací cirkus bude! Skutečná diskriminace rodičů i dětí naše
pokrokové zákonodárce kupodivu tentokrát nezajímá...*20.06.2014
Ministerstvo odmítá rozvolnit pravidla pro očkování
Liga lidských práv spolu se sdružením Rozalio
navrhly poslancům, aby v projednávaném návrhu zákona o dětské skupině
zrušili podmínku povinného očkování a namísto toho nechali rozhodnutí na
poskytovateli služby
K výnosu Ústavního soudu
K očkování
Petice
Informace o podobě návrhu zákona:
2.4. Platná legislativa v zahraničí
Liga Lidských práv v prosinci roku 2010
vydala
analýzu
"Právní systémy očkováni děti"
Úplný text zde:
Download
[PDF, 1.19 MB]
Klade si za cíl nabídnout
objektivní a ucelené informace o systémech očkování dětí v
jiných evropských zemích z hlediska práva (Belgie, Francie,
Irsko, Německo, Rakousko, Spojené království) a sloužit tak jako
inspirativní
podklad pro věcnou a konstruktivní diskuzi, ať už mezi odborníky
či veřejností, o podobě budoucí právní úpravy očkování u nás.
Právní systémy očkováni děti
Citace z části III.
Závěr:
"Na závěr je možné konstatovat, že mezi právní úpravou i praxí
při očkováni dětí v České
republice a nám kulturně nejbližších státech – v Rakousku a
Německu – je propastný rozdíl.
V porovnáni
s jejich značně tolerantní úpravou, která dává na první místo
autonomii a informovanost jedince, a zároveň v souladu s principem
proporcionality zajišťuje ochranu veřejného
zdraví a prav děti, se zdá česky system neudržitelný. Určité změny
již nastartoval Nejvyšší správní soud ve výše zmíněném nedávném
rozsudku, kterým
odmítl pokutováni rodičů za nedodrženi očkováni, které není
stanoveno přímo zákonem.
Vzhledem k obecným tendencím v Evropě je možné uzavřít, že změny
v očkovacím
systému
děti směrem
k větší liberalizaci již dlouho byly v České
republice nevyhnutelné.
Citlivost společnosti k lidským právům, svobodě a autonomii
každého jednotlivce se změnila
a řada rodičů oprávněně čeká, že s nimi bude jednáno jako v
západních státech, tedy, že
budou pečlivě informováni o výhodách i nevýhodách očkováni a že
konečně rozhodnuti
v otázce zdraví svých děti bude až na nezbytné výjimky na nich. Otázkou nyní
je, kterou cestou se vydat. Určité
návrhy změn rigidního českého přístupu k očkováni děti už před
lety formuloval dřívější ombudsman, další
možnosti je inspirovat se úpravami a praxí v jiných zemích.
"
PŘEHLED STÁTŮ S KOMPENZAČNÍMI PROGRAMY
NÁSLEDKŮ PO OČKOVÁNÍ
1.
Studie
WHO:
Přehled mezinárodních programů
ke kompenzaci nežádoucích účinků
přisuzovaných očkování
No-fault compensation following
adverse events attributed to
vaccination: a review of
international programmes
Výňatek ze studie:
Programy, které poskytují plnou
kompenzaci za negativní účinky
po očkování, byly zavedeny v
19
zemích po celém světě, poprvé v
Německu v roce 1961 a naposled
v Maďarsku v roce 2005.
Vypracovali jsme přehled těchto
programů a definovali jsme
kroky, které jsou shodné ve
všech programech: administrativa
a finanční zdroje, způsobilost,
zpracování a rozhodování,
standardy prokazování, prvky
kompenzace a práva ke sporům.
Většina programů jsou spravovány
státem nebo národními vládami
kromě Finska a Švédska, kde jsou
koordinovány farm. Výrobci.
Nicméně je financování hrazeno
většinou ze státní pokladny Čína
(provincie Taiwan) a USA
ukládají daň na distribuované
dávky vakcín.
Rozhodování o kompenzacích
jsou prováděné na základě
stanovených kritérií nebo
hodnoceny případ od případu,
zatímco standard
požadovaného důkazu je
obvykle méně než ten,
kterého je potřeba pro
soudní případy. Mezi
benefity, které programy
poskytují patří lékařské
náklady, invalidní penze, a
benefity pro neekonomické
ztráty a smrt. Většina zemí
umožňuje žadatelům požadovat
právní cestou odškodnění za
poškození nebo kompenzaci na
základě schématu vyplácení,
ale ne oboje. Naším závěrem
je to, že různé programy,
založené na etických
principech byly úspěšné a
finančně životaschopné ve
vyspělých zemích napříč
celým světem. Jsme
přesvědčeni o tom, že
existuje silný argument pro
široké zavedené těchto
programů v dalších vyspělých
zemích. We
identified 19 countries with
current vaccine compensation
schemes (Fig. 1). In 1953,
the German Supreme Court
ruled that people who were
injured by compulsory
vaccination (in this case
smallpox) were entitled to
compensation. Germany
enacted a compensation
programme in 1961.5
France implemented a similar
scheme in the 1960s.6
Concern over injuries caused
by medicines and the
inadequacies of traditional
litigation processes
increased after the
thalidomide tragedy in the
1960s. In the 1970s,
concerns over adverse events
related to diphtheria–tetanus–pertussis
vaccination led to
programmes being established
in Austria,7
Denmark,8
Japan,9
New Zealand,10
Sweden11
Switzerland12
and
the United Kingdom of Great
Britain and Northern Ireland
(UK).13
In the 1980s, Taiwan
(China),14
Finland,15
the United States of America
(USA)16
and Quebec (Canada)17
implemented programmes.
Italy,18
Norway19
and the Republic of Korea20
followed in the 1990s. The
most recently implemented
programmes are those in
Hungary,21
Iceland22
and Slovenia.23
Úplný text viz příloha
Originál
http://www.who.int/bulletin/volumes/89/5/10-081901/en/
2.
V USA
existuje zákon o odškodnění dětí
poškozených očkováním od roku 1986.
Aj keď
napr. v USA nie je očkovacia a odškodňovacia
legislatíva kompatibilná s EÚ,
v tejto krajine majú
transparentný verejný systém
odškodňovania, tzv. National
Vaccine Injury Compensation
Program:
http://www.hrsa.gov/vaccinecompensation/data.html.
Finančné prostriedky použité na
odškodnenie tzv. úrazov z očkovania
sú čerpané z fondu, ktorý je
napĺňaný zo spotrebnej dane na
vakcínu, ktorá je vo výške 0,75
USD na jednu chorobu vo vakcíne.
Podľa toho napríklad vakcína MMR,
ktorá je proti trom chorobám má
spotrebnú daň 2,25USD. Za
obdobie od roku 1989, kedy
Národný kompenzačný program v
USA začal fungovať do marca 2014
bolo riešených 15 096 prípadov
poškodenia zdravia očkovaním, z
toho bolo 3540 prípadov
odsúhlasených a 9735
zamietnutých. Za toto obdobie
bolo poškodeným vyplatené
2 671 223 270 USD, čo svedčí o dôležitosti
a aktuálnosti tejto
problematiky.
3.Podobný systém funguje
i v Spolkové republice
Německo,
avšak informácie o už
odškodnených
prípadoch nie
sú
verejné. http://www.pei.de/EN/information/pharmasists-physicians/pharmakovigilance/adr-
database/adr-database-node.html#doc3253880bodyText11
Daten zur Pharmakovigilanz
von Impfstoffen aus dem Jahr
2013
http://www.pei.de/SharedDocs/Downloads/bulletin-einzelartikel/2015-daten-pharmakovigilanz-impfstoffe-2013.pdf?__blob=publicationFile&v=2
Von der Zulassung von
Impfstoffen zur Empfehlung
durch die Ständige
Impfkommission in
Deutschland
http://www.pei.de/SharedDocs/Downloads/bundesgesundheitsblatt/2015/2015-zulassung-impfstoffe-empfehlung-stiko-kriterien-nutzen-risiko.pdf?__blob=publicationFile&v=2
4.
Slovenský soud se zastal kritiky povinného očkování dětí
*
Návrh zákona o odškodnění po zdravotním poškození očkováním
poslancov Národnej rady Slovenskej republiky Jozefa MIKLOŠKA a
Ivana UHLIARIKA na vydanie zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon
č. 355/2007 Z. z. o ochrane, podpore a rozvoji verejného zdravia
a o zmene a doplnení zákona č. 99/1963 Zb. Občiansky súdny
poriadok v znení neskorších predpisov
Na účely odškodnenia
poškodenia
očkovaním podľa tohto zákona sa za očkovanie považuje: ... O
odškodnenie môže
požiadať poškodený, ktorý je občan Slovenskej
... Poskytovatelia zdravotnej starostlivosti a
súdy sú povinné poskytnúť ..Podrobné znění tisku 1000
včetně důvodové zprávy zde
POKRAČOVAT NA KAPITOLU 3.
PERLIČKY ZE ZÁKULISÍ OČKOVÁNÍ A VAKCINOLOGŮ V ČR - počteníčko |