ZPRAVODAJ ROZKVĚT HARMONIE 06/2014
Vydání: 26. 11.2014
Poslední
aktualizace: 18. 1. 2015
ZPRAVODAJ č.06/2014
TÉMA:
SVOBODNÁ VOLBA OBČANA
VE VŠECH OBLASTECH ŽIVOTA VE PROSPĚCH JEHO RODINY,DĚTÍ
I VŠECH OBČANŮ ČR
.
Motta:
Všichni na jednom jevišti velikého světa stojíme, a cokoliv se tu děje,
všech se týká
( Jedno potřebné)
JESTLIŽE
BUDETE SPOLEČNĚ HÁJIT VĚC SVOBODY, JEŽ JE VĚNEM LIDSKÉ PŘIROZENOSTI,,
KDO VÁS PŘEMŮŽE?
(Anděl míru)
Svět nerozlišuje mezi perlami a smetím a dbá spíš o své labyrinty než o
Ariadniny niti, které jsou mu ze všech stran nabízeny.
(Unum necessarium )
Musíme směřovat bez
výhrady k tomu, aby se lidskému pokolení vrátila svoboda myšlenková, svoboda
náboženská a svoboda občanská. Svoboda, tvrdím je nejskvělejší statek,
stvořený spolu s člověkem a od něho neodlučitelný ...
Uveďme tedy člověka, pokud možno, na svobodu! - Osvobodíme jej od všech
nařizovacích dogmat, kultů a poslušností.
(Obecná porada -
Všenáprava)
Bůh obdařil člověka láskou ke svobodě
Obecná
porada-Univerzální probuzení)
Svoboda je znakem božství.
(Obecná porada-Univerzální probuzení)
Dobrovolnost neboli svoboda jest Boží znak v nás.
(Obecná
porada-Univerzální probuzení)
Jaké dobro nám doporučuješ? - Svobodu
Ale co rozumíš svobodou?
-Svoboda je stav, kdy je člověk svým pánem a nikomu neotročí.
( Hra Diogenes cynik)
Mysli lidské je vrozena láska ke svobodě. Nejstrašnější jest, když stát
nebo církev zakládá svou moc na nevědomosti člověka.
(Cesta
světla)
Lidská přirozenost jest svobodná, miluje činnost z vlastní vůle a děsí
se nucení. Tak chce býti vedena k tomu, k čemu směřuje, a nechce být
vlečena, strkána nebo nucena.
(Analytická
didaktiika)
Spasení lidstva přijde s veřejným pokojem a mírem, až každý bude pokojně žít
na svém místě.
Moc pravdy vyzbrojena světlem poznání jest nepřekonatelná,
a přijde s nim
čas,
že národové rozkují meče své v radlice a oštěpy své v srpy a dřevce v motyky
a nepozdvihne se již národ proti národu a nebudou se více učit boji ....
(Cesta
světla)
Tma sama o sobě
není nic než stav bez světla.
Je
nemožné odstranit ze světa stín a tmu, střídají se toliko vzájemně se
světlem všude. Avšak tam, kde vzniká světlo, ustupuje tma, a kde světlo
zaniká, tam hned nastupuje tma. Světlo ve svém středu jako centru je
nejzářivější, podobně i tma je ve svém středu nejtemnější, na rozmezí je
směs obojího, ve stavu stálého souboje. Tma nemůže odolat světlu, útočí-li
na ni. Na místo světla může tma nastoupit tehdy, když světlo ustoupí z
místa. Z pravidelného střídání dní a nocí je patrné, že se tak děje jakoby
věčným zákonem.
Podobně je tomu se světlem a tmou lidské mysli. Bůh, když byla stvořena, ji
osel semeny všemožného poznání, které vznikem účinného světla pomocí smyslů
postupně z mysli odstraňuje onu tmu mysli. Ovšem na druhé straně i tma se
shromažďuje, houstne a zatemňuje světlo.
Z toho plyne, že
jak v naší mysli tak i ve světě lze nalézt vždy něco osvětleného a něco
temného.
1.
Stav mysli je podobný oné podmínce, které podléhá sám svět, totiž že začíná
tmou a končí světlem. (Protože Bůh věci, které chce obdařit věčností, vede z
propasti nicoty ve stálost podstaty.)
2.
Vše, co se rozkládá mezi těmito mezemi, mezi prvotní tmou a posledním
světlem, je smíšeno z obojího, světlo s tmou se vždy potýká a bude potýkat,
dokud světlo tmu nepřekoná.
3. Světlo má moc zahnat tmu, ne naopak. Kdekoli totiž vzchází světlo, tam
tma brzy buď řídne nebo mizí. A naopak tma nemá sil, aby odstranila světlo.
4.
Když se tma ve světě nebo v mysli vzmáhá, neděje se to jinou silou, než
ustupováním světla, jakoby s jeho dovolením nebo aspoň pro jeho ochabování.
5. Půtka světla
s tmou je vždy vítězná a každý omyl přináší příležitost k odhalení nějaké
pravdy, jak o tom svědčí zkušenost.
6.
Jestliže světlo nepřestane působit a stále se rozšiřovat, nenajde tma nikde
skrýše, z nichž by nebyla vypuzena.
7.
Nezbývá tedy, než abychom nepřestali zkoumat a upravovat cesty světla, jimiž
by se mohlo mocněji šířit, vcházet a vnikat do všech skrytých jeskyní a
jednou celé království tmy napadnout, oblehnout a s Boží pomocí dobýt.
Cesta světla)
VŠE NECHŤ VOLNĚ PLYNE,
AŤ SE VĚCI NEŘEŠÍ
NÁSILÍM.
(Heslo z Komenského loga, používaného v jeho knihách)
JESTLIŽE
BUDETE SPOLEČNĚ HÁJIT VĚC SVOBODY, JEŽ JE VĚNEM LIDSKÉ PŘIROZENOSTI,,
KDO VÁS PŘEMŮŽE?
(Anděl míru)
Výše uvedené citáty jsou Jana Amose Komenského, většinou vybrané
z knihy "
O VZDĚLÁNÍ, VÝCHOVĚ A LIDSKÉM SOUŽITÍ
"V
člověku vzniká nejprve určitý vnitřní stav a potom se okolo něho vytváří
situace, která je v souladu s tímto stavem.
Člověk je původce své nemoci a tvůrce situace, ve které žije. On sám je
zodpovědný za svou nemoc a za svou situaci.
Ve
schopnosti člověka vytvořit si svou nemoc je ukrytá i schopnost člověka
najít řešení. Je schopný opustit staré problémy a vytvořit nové možnosti. V
okamžiku, kdy se rozhodne vzít život do vlastních rukou a být autentický,
začíná chápat, čemu ho měla nemoc naučit.
Toto je úroveň, na které nemoc vzniká a na které dochází k uzdravení."
Jan
Scholten
Milí přátelé,
předkládám k informaci výběr informací, které poslouží
k lepšímu porozumění novým pohledům na zdraví ve všech
rovinách bytí člověka..
Je to reakce na Zákon č, 372/2011- Zákon o zdravotních službách a
podmínkách jejich poskytování, schválený Nečasovou vládou a podepsaný
presidentem Václavem Klausem v roce 2013, který nabyl účinnosti
prvním dnem čtvrtého kalendářního měsíce následujícího po dni jeho
vyhlášení, tj. 1.7.2013
Pří sběru informací jsem si uvědomil, že se jedná o jeden z více případů
zásadního problému - oklešťování základních lidských práv a svobod v ČR.
V tomto ZPRAVODAJI jsem shromáždil informace a doporučení potřebná k
žádoucímu vývoji v uplatnění základních
lidských práv a svobod v ČR, garantovaných Ústavou ČR, ale v denním
životě upíraných a oklešťovaných občanovi ČR.
V
tomto ZPRAVODAJI
jsem shromáždil
mimo jiné také zatím dostupná stanoviska k zákazu alternativního léčení
zákonem č.302/2011 Sb. a některá doporučení.
Cílem tohoto Zpravodaje je pomoci k orientaci v problematice všem, kteří se
zajímají o další směřování
k vynucení uplatnění
základních lidských práv a svobod v denním životě občanů
v ČR.
Je to pokus, který se snaží co nejjednodušší formou upozornit na informace
spojené s oklešťováním základních lidských práv a svobod v ČR, které
možná unikly vaší pozornosti. Následují témata k přemýšlení
**********************************************
Jak se budete jako léčitel(ka)
rozvíjet, zjistíte, jak může člověk proniknout ke své vnitřní moudrosti a
ovládnout své psychotronické schopnosti. Tyto schopnosti jsou považovány za
aspekty duševna, které se uplatní vždy, kdy je potřeba udělat důležité
rozhodnutí nebo najít životní směr. Pomocí takto nabytých dovedností můžete
získat vhled do obecných problémů a najít příčiny porušení rovnováhy energií
jak v sobě samých, tak u jiných lidí. Stejně tak jako u všech ostatních
činností se i v léčitelství člověk zdokonaluje praxí. Pomocí svých
léčitelských schopností můžete nalézt zdraví, vitalitu,
radost,tvořivost a celistvost.
Obsah
Zpravodaje:
1. Josef II. a
Zákon o zdravotních službách ČR.
2.
Právní úprava poskytování péče o zdraví v ČR.
3. Jak je
řešena otázka alternativního léčení v EU a Švýcarské konfederaci?
4. Některá
stanoviska k působnosti Zákona o zdravotních službách
5. Jak se
postavit k likvidaci základních lidských práv a občanských svobod v ČR ?
6. Doporučení
k uvedení základních lidských práv a svobod garantovaných Ústavou ČR
do denního života občana ČR.
7. Kde
hledat další informace
1. JOSEF II. A ZÁKON
O ZDRAVOTNÍCH SLUŽBÁCH ČR
1.1 TOLERANČNÍ
PATENT
Po celé dějiny byla otázka Slovanů začarovaným "tabu" a pokud se ve
středověké Byzanci vyskytli, pak jenom v zastoupení cizích panovníků,
případně poslovanštělých Slavníkovců.
V té věci pak
došlo k zásadnímu zvratu až koncem 18. století a v průběhu následujícího
19. století. Pátrám-li po příčině, pak je to bezpochyby důsledek "
Toleranzpatentu" habsburského císaře Josefa II, z roku 1781, kdy to
začalo.
Zásadní
rozhodnutí o toleranci a směrnice, podle nichž mělo být upraveno
postavení nekatolíků , obsahuje list císaře Josefa II. dvorské kanceláři
ze dne 13. října 1781. Přesné znění patentu, t. j. oběžníku dvorské
kanceláře zemským vládám, nařizujícího vyhlášení tolerance.
Nařizuje se, že jediným jazykem říše je němčina. Základní Toleranční
patent měl pak řadu dodatků, jimiž se upřesňuje realizace těchto
podstatných změn:
*povolují se
prve zakázaná nekatolická křesťanská vyznání *ruší se mnohé katolické
kláštery * vyhlašuje se svoboda tisku a veřejného mínění * zakazuje se
činnost inkvizice * obchod s odpustky...atd. Úplné znění textu
Tolerančního patentu je
zde
Poprvé v
dějinách se ale přiznávají občanská a lidská práva také p o d d a n ý m,
kteří nikdy žádných práv neměli. To se ještě nevědělo, že těmi poddanými
byli po celé dějiny pouze Slované, v mnoha zemích už dávno jazykově
odnárodněni a mluvícími různými jazyky včetně němčiny.
Více v knize
Antonína Horáka:"O
SLOVANECH ÚPLNĚ JINAK Co nebylo o Slovanech doposud známo".
Plný text knihy
zde
1.2.
Listina
základních práv a svobod – Wikipedie
Listina
základních práv a svobod je součást
ústavního pořádku České republiky.[2][3]
Základní práva a svobody obsažené v Listině
v zásadě vyjadřují vztah mezi
státem
a
občanem. Práv a svobod zakotvených v Listině
se zpravidla může domáhat každý[P
3], jen některá práva a svobody jsou
vázané na státní občanství.[5]
Obsah Listiny vychází z principů
právního státu – ze svrchovanosti práva a
zásady možnosti zásahů
státní moci do svobod jednotlivce jen na
základě a v mezích zákona.[5]
Pro všechna základní práva a svobody platí, že jsou nezadatelná,
nezcizitelná, nepromlčitelná a nezrušitelná a že jsou pod ochranou
soudní moci.[6]
Listina má
44 článků členěných do šesti hlav.[7]
Hlava první garantuje některá práva, hlava druhá obsahuje katalog
základních lidských práv a svobod, hlava třetí upravuje práva
národnostních menšin, hlava čtvrtá
hospodářská, sociální a kulturní práva, hlava
pátá se zabývá právem na soudní a jinou právní ochranu, hlava šestá pak
upravuje společná ustanovení.[8][9]
Listina je
prvním uceleným ústavním dokumentem, který zakotvil tradiční
demokratická práva a svobody.[10]
Listina je pramenem
ústavního práva a je srovnatelná z hlediska
právní síly s ústavními
zákony, ačkoliv není jako ústavní zákon
v současnosti formálně označena.[1]
ZÁKLADNÍ LIDSKÁ PRÁVA A
SVOBODY MÁME V ÚSTAVĚ NA PAPÍŘE, ALE VE SKUTEČNOSTI DENNÍHO ŽIVOTA JSOU
OBČANOVI ČR STÁLE VÍCE OKLEŠŤOVÁNA A UPÍRANÁ.
JAK DLOUHO SI JEŠTĚ TENTO
STAV DEMOKRATURY NECHÁME LÍBIT?
OKLEŠŤOVÁNÍ LIDSKÝCH PRÁV
A SVOBOD JE UKAZATELEM ROZKLADU ZÁPADNÍ CIVILIZACE
1.3.
ZTRÁTA LEGITIMITY VLÁD JE UKAZATELEM ROZKLADU
ZÁPADNÍ CIVILIZACE
Ztráta legitimity vlád je ukazatelem rozkladu západní civilizace
Vybrané citace
z článku MvDr. Josefa Staňka
(
zde )
uveřejněném v
časopisu Phoenix
č.8/2014:
Možnými zdroji legitimity vládců jsou tři činitelé. V nejnižším stupni
vývoje civilizací dodává oprávnění ke vládě, neboli legitimitu, přímá
hrubá síla. Ve středně rozvinutých civilizacích se jím postupně stává
rozhodující masou lidí uznaná kompetentnost k rozhodování neboli
moudrost, kterou vyhodnocují spravovaní lidé z pozorovaných dobrých
výsledků předchozích rozhodnutí vládců. V nejvýše rozvinutých
civilizacích je zdrojem legitimity vedení státu spojení s
transcendentním rozměrem reality, s duchovní dimenzí, lidově s Bohem.
Taková vláda ovšem vyplývá na povrch až z
dlouhodobých výsledků po několika generacích. Oprávněnost vlády, kterou
je možno označit z "boží milosti", jsou tedy její rozhodnutí, které
ocení až následné generace. Vládní zásahy takové vlády působí ve svém
výsledku tak, že obecně přispívají k všeobecnému konstituování
neplnohodnotných "lidiček" v sebevědomé osobnosti. Vláda "z boží
milosti" spravuje tedy podřízený společenský útvar krátkodobě i
dlouhodobě pod vlivem Prozřetelnosti. Toho je ovšem schopna jen tehdy,
když v jejím čele stojí lidé ve stavu aktivované intuice, tedy ve
spojení s Podstatou světa.
Je zřejmé, že být "vládcem z boží milosti" by
chtěli být všichni. Už kvůli tušené délce trvání státu a civilizace.
Každý se může přesvědčit studiem dějin, že trvání státu založeného na
síle, se měří na měsíce a roky. Stát založený na kompetentním, neboli
moudrém spravování pozemských věcí za použití rozumu, trvá desetiletí,
ale duchovní vedení přetrvává po generace až tisíciletí.
V dějinách českého státu jsem nalezl jako
typického vládce z boží milosti jen císaře Karla IV. I po sedmi
stoletích je stále Otcem vlasti a všechny jeho správní úkony jsou stále
ctěny. Možná také úkony císařovny Marie Terezie. Zřejmě i knížete
Václava, ale o jeho působení se bohužel zachovalo málo věrohodných
podkladů.
Legitimita vládců, odvozená od hrubé síly, je
vlastně projevem pokračování "zákona silnějšího".
Tento děj je typický
pro život v "džungli". Je projevením žití zákona "těla", hmotnosti,
řečeno "bibličtinou" - stavu myslí lidí po "vyhnání z ráje". Typickými
představiteli zákona síly ve správě státu byli třeba siláci a rabiáti
typu Džingischána, Attily, nebo siláci v projevu "schopností
zorganizovat rabiátnost druhých", jako třeba A. Hitler. Tito vládcové
činili jen svou svévoli, protože se považovali za vtělené bohy na zemi.
Neuznávali zájem celku nebo úmysl Stvořitele.
Z podstaty věci, z absence přítomnosti byť
jen stop duchovnosti, mají říše zaměřené jen na sílu, pouze krátké
trvání - jen po dobu života dotyčných diktátorů. K tomuto závěru dojde i
nepříliš inteligentní člověk, proto válečníci a dobyvatelé, jakmile
uchopí moc a začnou stárnout a tím moudřet, pochopí krátkodechost své
legitimity u moci. Snaží se proto včlenit do způsobu své vlády alespoň
část oněch dalších dvou zdrojů legitimity - kompetentnost v konkrétním
rozhodování (moudrost) a vnímání mimorozumového rozměru reality (způsobu
chodu božích "mlýnů").
K tomuto účelu si kolem sebe sdružují okruh
relativně protěžovaných a chráněných poradců všeho druhu, aby je tito
"zásobili" svou moudrostí a intuicí. Ve středověku to často byli, kromě
vysoké šlechty a umělců i prostořecí dvorní šašci. Roli těchto šašků
naplňují v současnosti, v tzv. demokratické společnosti, novináři a
politologové.
To proto jim skutečný "vlastník moci" povoluje "svobodu
tisku" - tedy spíše žvanění o konání "držitelů moci", aby se dověděl,
obvykle "loajálním obličejem", zakryté reakce občanů na svou vládu
.Náboženství je nejlevnější
policie.........
Demokracie - pseudovláda lidu
S nástupem faktického materializmu v myšlení
přešlo lidstvo na kontinentě do další fáze vývoje způsobu správy států.
Má jim být údajná "vláda lidu" neboli demokracie. V ní se s králi jako
zrozenými z boží milosti již nepočítá. Do funkce hlavy států (králů) s
titulem prezident jsou voleni lidé poslušní pravidlům tohoto světa.
Duchovní organizace byly odstraněny z procesu poskytování prvku "božího
posvěcení" neboli rozměru transcendentna k legitimitě vládnutí. Podle
mne se tím církvím otevřela cesta k jejich vlastní sebereflexi neboli k
obrození od nesvětského působení. Vůle boží ve státech a civilizacích
probíhá stejně, pouze jinou formou: "Koho si lid zvolí, tím je buď
potrestán, nebo odměněn" - podle zákona setby a sklizně, příčiny a
následku.
Církve tím nenesou odpovědnost za ateizmem upadlou demokracii
a přibližující se společenské kalamity. Myslím si, že budou horší, než
ty v době vlády bolševizmu v Rusku nebo nacizmu v Německu.
Národy začínají chápat
neschopnost svých vlád
V současnosti se stav rozkladu prvků
legitimity k vládnutí a "pštrosí politika" k odpovědnosti za nastoupený
vývoj začíná vyjevovat jak v EU a USA, tak v Číně, překvapivě nejméně v
Rusku. V těchto civilizačních okruzích vládnoucí kruhy zjevně opouštějí
legitimitu odvozenou i z pozemské moudrosti, o prozřetelnosti přístupu z
hlediska věčnosti ani nemluvě. Tu konec konců ateistické civilizace
ostatně ani nemohou mít, protože ateizmus kromě spotřeby nedefinuje
smysl života člověka - nemůže tedy vůbec nalézt lidskou bytost jako i
nehmotnou jednotku.
Současné státy této civilizace "boha peněz" vnímají
člověka pouze jako výrobce a spotřebitele, stačí se podívat na body
jednání vlád a parlamentů. Zákulisní okruh vládců se domnívá, že je
možno lidi spravovat podle zákonů vytvořených bohatými a v jejich
prospěch. Jenže bohatí nejsou v současné společnosti ti moudří a tvůrci
mimořádných hodnot, ale naopak ti bez jakýchkoliv zábran. Každému časem
dojde, že ateistické právo ze svého základního principu nemůže svou
legitimitu ve společnosti doložit jakýmkoliv jiným přístupem, než právem
silnějšího a vychytralejšího. Civilizaci vlády peněz tím řídí vůdcové
bez přirozeného rozumu, o intuici ani nemluvě.
Blížící se civilizační kolaps
V západní
civilizaci byl nastolen stav, kdy slepí vůdcové vedou slepé ovládané.
Stačí se rozhlédnout po výsledcích vládnutí "demokratů" v Česku, nebo
amerických i islámských zemích.
Tento přístup k odpovědnosti za vládnutí má jediné završení a tím je
civilizační kolaps. Otázkou je jen, kdy k němu dojde.
Teď můžeme jen sledovat, jak
vládcové z vůle peněz, jejich zákonodárci a "společensko-vědci", dalším
vývojem veřejného mínění ztratí nyní i zbytek legitimity.
Nakonec zbude státům jen síla
represivních orgánů, neboli nastolí diktaturu, kterýžto způsob
organizace státu je projevem civilizacemi použitého zákona džungle. Jeho
znakem ale je, že nemá dlouhého trvání.
Výše
naznačený neblahý stav správy věcí veřejných začali již před
desetiletími vidět a vyslovovat jednotlivci z duchovních elit národů.
Jejich varování však ani vládcové, ani lid, uspávaný nebývalým konzumem,
nedbal. Je sice pravda, že většina lidských bytostí musí být nejprve
najedena a teprve pak je schopna se otevřít k vnímání jiných aspektů
reality.
Protože ale varování příslušníků duchovních elit národů ze špatného
nasměrování lidské činnosti po desetiletí nepřestávalo, začalo nakonec
působit i na masy konzumentů. Značná část "konzumních brojlerů" u nás
již začíná tušit, že "pochod do velkých konzumišť" opravdu ovinuly
nějaké mraky. Prozíravější část konzumentů znervózněla a v důsledku
této nervozity pochopila, že vůdci Západu jsou zkorumpovaní bohatými a
nejsou dostatečně moudří neboli kompetentní. Všechny vlády Západu začaly
pozvolna ztrácet důvěru a tím legitimitu.
Neochota chodit k volbám
Jedním z projevů těchto nálad je neochota
chodit k volbám. Následkem dosažených volebních výsledků se občané
mohou oprávněně ptát vlád: "Jakým právem se tu vládo, zmocněná 20 %
občanů, na nás rozkřikuješ?" Právem moci? To si nepřej, abychom se my
(zejména ti "nevaž se, odvaž se") rozkatili. Pak uvidíte, že vám ani
vaši pendrekáři nebudou k udržení moci stačit! Nebo snad se vy
demokratické vlády, rozkřikujete "právem moudrosti neboli
kompetence"? To jako prokázané skrze výsledky při správě států,
životního prostředí, orgánů EU, společensko-vědních oborů, lidských práv
tvůrců hodnot nebo výkonů justice?
Začaly se už i veřejně ozývat rebelující
hlasy: "Nedělejte z nás voličů blbce! Ta vaše EU moudrost dosáhla
nejvýše na to, abyste udělali evropské normy tak na banány nebo včelí
rámečky". Ale dodnes nikoho z těch v EU parlamentu sedících, včetně
zelených ochránců životního prostředí, nenapadlo skutečně normalizovat
např. jednotnou nabíječku na všechny mobily a notebooky! (A to napadlo i
tady vedle mne sedícího "tenťáka Frantu Ferdu", který se "mluvením o
ochraně životního prostředí" rozhodně neživí). Anebo kompetence řídit
stát a civilizaci má spočívat v tom, aby bylo povoleno po Evropě, podle
"zákonných klíčů", šířit bandy, které se nedovedou přizpůsobit evropským
normám soužití? Takové, které země svého původu přivedli k hladomorům a
válkám?! A tak jako evropský občan a volič se slovy římského
Cicerona ptám:
"Jak dlouho ještě budete EU reprezentanti zneužívat
naší důvěry?" Jak dlouho ještě budete US vládcové "šířit demokracii"
bombardováním jako v Jugoslávii, Libyi, Sýrii, Iráku, Ukrajině? A
následně vlny uprchlíků ze zemí "rozpoutané" demokracie usazovat v
Evropě?
Pořád máme naději
Protože "psí hlas do nebe nevolá" (pozor,
zdánlivě), se odpovědi zřejmě nedočkám.
Zřejmě ji neznají ani ti nastrčení
nahoře" (pro zbohatlíky ovšem užiteční idioti).
Musím proto spoléhat na to, že realita není jen čtyřrozměrná a modlit se
za to, aby alespoň někteří z těch u moci přišli na skrytý rozměr světa.
Podle mého názoru není naděje na obrat naštěstí jen v této možnosti.
V transcendentní dimenzi světa cítím síly,
na které spoléhám, že lidstvu pomohou. Třeba i tzv. náhodami a
přírodními změnami. V důsledku jejich tlaku se do vedení států a
civilizace vrátí lidé, kteří faktor věčnosti mají jako samozřejmý
zakotvený ve svém uvažování.
V důsledku
jeho působení začnou jejich rozhodnutí nabývat kvalitu, o které se bude
mluvit s vděčností ještě po staletích - neboli "dějiny" je rozpoznají
jako osvícené.
Aby se tak stalo co
nejdříve, měly by se všechny duchovní organizace nejen přestat hádat,
kdo lépe "slouží Bohu", ale zejména
prohloubit kvalitu
svého vnímání zákonů Podstaty světa.
Ne agitovat, "evangelizovat", šířit "pravou" víru, ale
mentálně a činy vyzařovat správný typ
přístupu k životu.
Jedině myšlení obohacené
aspektem věčnosti může povznést lidstvo do vyšší,
již ne pouze materializmem
žijící, civilizace.
Josef Staněk ...
2. PRÁVNÍ ÚPRAVA
POSKYTOVÁNÍ SLUŽEB PÉČE O ZDRAVÍ V ČR
2.1 ZÁKON č, 372/2011
ZÁKON O ZDRAVOTNÍCH
SLUŽBÁCH
a podmínkách jejich poskytování (zákon o zdravotních službách)
2. 1.
1.PŘEHLED
SCHVALOVÁNÍ NÁVRHU ZÁKONA 382/2011 Sb., PŘIPOMÍNEK K NĚMU A JEHO NOVEL
zde
Poslanecká sněmovna
-
Návrh zákona ve znění,
ve kterém byl postoupen Senátu rozeslán 4. 2.
2013 poslancům jako tisk
700/6.
Dokument Senátu doručen sněmovně a
rozeslán 4. 2. 2013 poslancům jako tisk
700/7.
O návrhu zákona vráceném Senátem hlasováno
19. 2. 2013 na 51. schůzi.
Sněmovna setrvala na původním návrhu zákona
Výsledky hlasování poslanců:hlasování č.
304, ( zde jak hlasovali jednotliví poslanci),
usnesení č.
1564.
NÁVRH BYL PŘIJAT
Přítomno: 172
| Je
třeba:
101
A
Ano:
120 |
N
Ne:
10 |
0
Nepřihlášen : 10 |
M
Omluven:16 |
Z
Zdržel se: 42 |
Hlasování poslanců podle stranické příslušnosti
ČSSD Ano:
0
Ne: 9
Nepřihlášen: 6
Zdržel se: 36
Omluven:
3
ODS
Ano: 45
Nepřihlášen: 2
Zdržel se: 1
Omluven:
2
TOP09-S Ano:
39
Zdržel se: 1
Omluven: 1
KSČM
Ano: 18
Nepřihlášen: 1
Zdržel se: 1
Omluven:
6
Věci Veřejné Ano: 6
Nepřihlášen: 1
Zdržel se:
1
Omluven:
3
Nezařazení (A
Ano: 12
N Ne: 1 0
Nepřihlášen: 2
Z Zdržel se: 2
M Omluven: 1
ZÁKON
PODEPSALI:
Předsedkyně poslanecké sněmovny: Miroslava Němcová ODS
Prezident: Václav Klaus ?
Zákon doručen prezidentovi k podepsání 20. 2.
2013.
Prezident zákon podepsal 28. 2. 2013.
Předseda
vlády: Petr Nečas ODS
-
Schválený zákon
doručen k podpisu premiérovi 8. 3. 2013.
Zákon vyhlášen 14. 3. 2013 ve
Sbírce zákonů v částce 31 pod číslem
66/2013
Sb.
2.
1. 2.
PODSTATA:
Zákon č.
372/ 2O11 (aktuální úplné znění),
podle něho
všichni nelékaři, kteří se jakkoliv snaží pomáhat lidem v jejich zdravotní
nouzi, či prevenci se zdravím - konzultacemi a poradenstvím, ale i jen
bylinkami a čímkoliv dalším - preventivně či léčebně- stojí MIMO ZÁKON, s
možností vysokých pokut, soudních sankcí a zastavení činnosti( viz
ČÁST TŘINÁCTÁ SPRÁVNÍ
DELIKTY § 114 - citace viz bod
2.3. Zpravodaje níže)
Je
to prakticky konec alternativní medicíny v České republice?
Na
základě ZÁKONA č. 372/ 2011 Sb. nesmí nelékaři poskytovat ani zdravotní
služby ani zdravotní péči. Podle
tohoto Zákona se zdravotními službami rozumí:
konzultační služby, jejichž účelem je posouzení individuálního léčebného
postupu, popřípadě navržení jeho změny nebo doplnění, další konzultace
podporující rozhodování pacienta ve věci poskytnutí zdravotních služeb....
Zdravotní péčí se rozumí:
a)
soubor činností a opatření prováděných u fyzických osob za účelem:
1.
předcházení, odhalení a odstranění nemocí, vady nebo zdravotního stavu
(
dále jen nemoc)
2.
udržení, obnovení nebo zlepšení zdravotního a funkčního stavu
3.
udržení a prodloužení života a zmírnění utrpení
4. pomoc
při reprodukci a porodu
5.
posuzování zdravotního stavu
Je možné toto samozřejmě
prozařovat, modlit se za změnu, nebo podepsat petici...,jak kdo to bude
cítit...
2.
1. 3.
VYBRANÉ CITACE Z AKTUÁLNÍHO ZNĚNÍ TEXTU ZÁKONA:
§ 6
Formy zdravotní péče
Formami zdravotní péče jsou ambulantní
péče, jednodenní péče, lůžková péče a
zdravotní péče poskytovaná ve vlastním
sociálním prostředí pacienta.
§
10 Zdravotní péče poskytovaná ve
vlastním sociálním prostředí pacienta
(1)
Zdravotní péčí poskytovanou ve vlastním
sociálním prostředí pacienta jsou
a)
návštěvní služba,
b)
domácí péče, kterou je ošetřovatelská
péče, léčebně rehabilitační péče nebo
paliativní péče.
(2)
Ve vlastním sociálním prostředí pacienta
lze kromě zdravotní péče podle odstavce
1 poskytovat umělou plicní ventilaci a
dialýzu.
(3)
V rámci zdravotní péče podle odstavce 1
lze vykonávat pouze takové zdravotní
výkony, jejichž poskytnutí není
podmíněno technickým a věcným vybavením
nutným k jejich provedení ve
zdravotnickém zařízení.
§
20 Poskytování zdravotních služeb
osobami usazenými nebo se sídlem v jiném
členském státě Evropské unie,
Evropského hospodářského prostoru nebo
Švýcarské konfederaci
(1)
Oprávnění k poskytování zdravotních
služeb se nevyžaduje u
a)
fyzické osoby, která je usazena v jiném
členském státě Evropské unie, Evropského
hospodářského prostoru nebo Švýcarské
konfederaci, jestliže poskytuje
návštěvní službu nebo domácí péči jako
osoba hostující podle jiného právního
předpisu a je podle právních předpisů
státu svého usazení oprávněna poskytovat
zdravotní služby, v jejichž rámci jsou
návštěvní služba nebo domácí péče
poskytovány,
b)
právnické osoby, která má adresu sídla v
jiném členském státě Evropské unie,
Evropského hospodářského prostoru nebo
Švýcarské konfederaci a je podle
právních předpisů státu svého usazení
oprávněna poskytovat zdravotní služby, v
jejichž rámci jsou poskytovány návštěvní
služba nebo domácí péče, a osoby,
jejichž prostřednictvím návštěvní službu
nebo domácí péči poskytuje, splňují
podmínky stanovené pro hostující osoby
podle jiného právního
předpisu................
ČÁST TŘINÁCTÁ SPRÁVNÍ
DELIKTY
§ 114
(1) Fyzická osoba se
dopustí přestupku tím, že
a) v rozporu s § 11 odst. 2
poskytuje zdravotní služby bez oprávnění k poskytování zdravotních služeb,
b) jako osoba uvedená v § 20
odst. 1 nesplní oznamovací povinnost podle § 20 odst. 2,
c) jako osoba uvedená v § 57
odst. 1 poruší povinnost mlčenlivosti podle § 57 odst. 2 písm. a),
d) jako osoba uvedená v § 57
odst. 1 v rozporu s § 57 odst. 2 písm. b) neumožní vstup do objektu osobě
pověřené příslušným správním orgánem,
e) jako osoba uvedená v § 27
odst. 1, která hodlá na základě oprávnění k poskytování zdravotních služeb
zemřelého poskytovatele pokračovat v poskytování zdravotních služeb, v
rozporu s § 58 nesplní některou z povinností ohledně zdravotnické
dokumentace pacientů zemřelého poskytovatele podle § 57 odst. 3 písm. a), c)
nebo d) nebo odst. 4, jejichž plnění by v případě nezájmu o pokračování v
poskytování zdravotních služeb spadalo do působnosti příslušného správního
orgánu, jemuž bylo úmrtí poskytovatele oznámeno, anebo neoznámí adresu
místa, kam lze předkládat žádosti k zajištění postupu podle § 57 odst. 3
písm. c) nebo d),
f) jako osoba, jejíž oprávnění k
poskytování zdravotních služeb zaniklo na základě rozhodnutí příslušného
správního orgánu, v rozporu s § 60 odst. 1 nebo 2 nezajistí předání
zdravotnické dokumentace nebo jejího soupisu nebo nepředá zdravotnickou
dokumentaci nebo její soupis příslušnému správnímu orgánu,
g) jako zdravotnický pracovník v
rozporu s § 70 odst. 4 písm. e) bodem 5 nepředá údaje do Národního
zdravotnického informačního systému,
h) část těla odebranou
pacientovi, tělo zemřelého nebo odebranou část z těla zemřelého uchovává
nebo použije v rozporu s § 81 odst. 1 nebo 2,
i) nesplní oznamovací povinnost
podle § 83, nebo
j) provede hodnocení kvality a
bezpečí poskytovaných zdravotních služeb bez oprávnění podle § 98 odst. 3 na
základě smlouvy s poskytovatelem podle § 104 odst. 1.
(2) Za přestupek lze uložit
pokutu do
a) 1 000 000 Kč, jde-li o
přestupek podle odstavce 1 písm. a) nebo c),
b) 500000 Kč, jde-li o přestupek
podle odstavce 1 písm. h) nebo j),
c) 200000 Kč, jde-li o přestupek
podle odstavce 1 písm. d), nebo
d) 100000 Kč, jde-li o přestupek
podle odstavce 1 písm. b), e), f), g) nebo i).
§ 115
(1) Právnická osoba nebo
podnikající fyzická osoba se dopustí správního deliktu tím, že
a) v rozporu s § 11 odst. 2
poskytuje zdravotní služby bez oprávnění k poskytování zdravotních služeb,
b) jako osoba, které bylo uděleno
oprávnění k poskytování zdravotních služeb před zápisem do obchodního nebo
jiného zákonem určeného rejstříku s účinkem jejího vzniku, nebo jako osoba
se sídlem mimo území České republiky, které bylo uděleno oprávnění k
poskytování zdravotních služeb před zápisem do obchodního rejstříku, do
něhož se zapisuje, nezašle příslušnému správnímu orgánu doklad prokazující
podání návrhu na zápis do rejstříku nebo doklad prokazující zápis do
rejstříku podle § 19 odst. 5,
c) jako osoba uvedená v § 20
odst. 1 nesplní oznamovací povinnost podle § 20 odst. 2,
d) jako osoba uvedená v § 27
odst. 1, která hodlá na základě oprávnění k poskytování zdravotních služeb
zemřelého poskytovatele pokračovat v poskytování zdravotních služeb, v
rozporu s § 58 nesplní některou z povinností ohledně zdravotnické
dokumentace pacientů zemřelého poskytovatele podle § 57 odst. 3 písm. a), c)
nebo d) nebo odst. 4, jejichž plnění by v případě nezájmu o pokračování v
poskytování zdravotních služeb spadalo do působnosti příslušného správního
orgánu, jemuž bylo úmrtí poskytovatele oznámeno, anebo neoznámí adresu
místa, kam lze předkládat žádosti k zajištění postupu podle § 57 odst. 3
písm. c) nebo d),
e) jako osoba, jejíž oprávnění k
poskytování zdravotních služeb zaniklo na základě rozhodnutí příslušného
správního orgánu, v rozporu s § 60 odst. 1 nebo 2 nezajistí předání
zdravotnické dokumentace nebo jejího soupisu nebo nepředá zdravotnickou
dokumentaci nebo její soupis příslušnému správnímu orgánu,
f) jako osoba uvedená v § 70
odst. 4 písm. b), c) nebo d), nejde-li o krajský úřad, nebo v § 70 odst. 4
písm. e) bodech 1, 2, 3 nebo 4 nepředá údaje do Národního zdravotnického
informačního systému,
g) část těla odebranou
pacientovi, tělo zemřelého nebo odebranou část z těla zemřelého uchovává
nebo použije v rozporu s § 81 odst. 1 nebo 2, nebo
h) provede hodnocení kvality a
bezpečí poskytovaných zdravotních služeb bez oprávnění podle § 98 odst. 3 na
základě smlouvy s poskytovatelem podle § 104 odst. 1.
(2) Univerzitní vysoká škola se
dopustí správního deliktu tím, že provede anatomickou pitvu v rozporu s § 88
odst. 6.
(3) Za správní delikt se uloží
pokuta do
a) 1 000 000 Kč, jde-li o správní
delikt podle odstavce 1 písm. a),
b) 500000 Kč, jde-li o správní
delikt podle odstavce 1 písm. g) nebo h) nebo odstavce 2, nebo
c) 100000 Kč, jde-li o správní
delikt podle odstavce 1 písm. b), c), d), e) nebo f).
§
116
(1) Osoba oprávněná provádět
hodnocení kvality a bezpečí se dopustí správního deliktu tím, že
a) nezveřejní hodnotící standardy
nebo pravidla procesu hodnocení kvality a bezpečí podle § 101 odst. 1,
b) nesplní oznamovací povinnost
podle § 101 odst. 2,
c) při hodnocení kvality a
bezpečí postupuje v rozporu s § 104 odst. 2 písm. b), nebo
d) provede hodnocení kvality a
bezpečí osobou vyloučenou z tohoto hodnocení podle § 104 odst. 3.
(2) Za správní delikt se uloží
pokuta do
a) 500000 Kč, jde-li o správní
delikt podle odstavce 1 písm. c) nebo d),
b) 200000 Kč, jde-li o správní
delikt podle odstavce 1 písm. a), nebo
c) 100000 Kč, jde-li o správní
delikt podle odstavce 1 písm. b).
§
117
(1) Poskytovatel se dopustí
správního deliktu tím, že
a) v rozporu s § 11 odst. 1
poskytuje zdravotní služby neuvedené v oprávnění k poskytování zdravotních
služeb,
b) v rozporu s § 11 odst. 3
poskytuje zdravotní služby prostřednictvím osoby, která není způsobilá k
výkonu zdravotnického povolání nebo k výkonu činností souvisejících s
poskytováním zdravotních služeb,
c) v rozporu s § 11 odst. 6
poskytuje zdravotní služby ve zdravotnickém zařízení, které není pro
poskytování zdravotních služeb technicky nebo věcně vybaveno,
d) neustanoví odborného zástupce
podle § 12 odst. 2 nebo § 14 odst. 5,
e) nesplní oznamovací povinnost
podle § 21 odst. 1 a 2 nebo § 27 odst. 1 písm. c),
f) nesplní oznamovací povinnost
nebo nezveřejní informaci podle § 26 odst. 2 nebo 4,
g) v rozporu s § 26 odst. 3
nezajistí předání kopie zdravotnické dokumentace nebo výpisu ze zdravotnické
dokumentace jinému poskytovateli,
h) v rozporu s § 28 odst. 3 písm.
e) bodem 1, 2 nebo 3 neumožní při poskytování zdravotních služeb přítomnost
jiných osob,
i) umožní přítomnost jiných osob
při poskytování zdravotních služeb, i když pacient jejich přítomnost odmítl
podle § 28 odst. 3 písm. h),
j) v rozporu s § 28 odst. 3 písm.
i) neumožní pacientovi přijímat návštěvy ve zdravotnickém zařízení,
k) v rozporu s § 28 odst. 3 písm.
j) neumožní pacientovi přijímat duchovní péči nebo duchovní podporu ve
zdravotnickém zařízení,
l) neumožní pacientovi se
smyslovým postižením nebo s těžkými komunikačními problémy dorozumívat se
způsobem pro něj srozumitelným nebo dorozumívacími prostředky, které si sám
zvolí, podle § 30 odst. 1,
m) v rozporu s § 30 odst. 3
neumožní, aby měl pacient u sebe ve zdravotnickém zařízení vodicího nebo
asistenčního psa,
n) v rozporu s § 28 odst. 1
poskytne pacientovi zdravotní služby bez jeho souhlasu,
o) neinformuje pacienta o ceně
poskytovaných zdravotních služeb nebo nevystaví účet za uhrazené zdravotní
služby podle § 45 odst. 2 písm. a),
p) v rozporu s § 45 odst. 2 písm.
b) neumístí seznam cen poskytovaných zdravotních služeb tak, aby byl
přístupný pacientům,
q) neumístí údaj o provozní nebo
ordinační době tak, aby byla tato informace přístupná pacientům podle § 45
odst. 2 písm. c),
r) neopatří zdravotnické zařízení
označením podle § 45 odst. 2 písm. d),
s) nezpřístupní pacientům v době
nepřítomnosti nebo dočasného přerušení poskytování zdravotních služeb
informaci o poskytování neodkladné péče jiným poskytovatelem podle § 45
odst. 2 písm. e),
t) v rozporu s § 45 odst. 2 písm.
f) nepředá zprávu o poskytnutých zdravotních službách,
u) nepředá potřebné informace o
zdravotním stavu pacienta podle § 45 odst. 2 písm. g),
v) v rozporu s § 40 neoznámí
soudu hospitalizaci pacienta nebo dodatečné omezení pacienta ve volném
pohybu nebo styku s vnějším světem, nebo
w) nepředá uchazeči o zaměstnání
lékařský posudek podle § 45 odst. 3 písm. a).
(2) Poskytovatel se dopustí
správního deliktu dále tím, že
a) nezpracuje traumatologický
plán podle § 47 odst. 1 písm. d),
b) v rozporu s § 45 odst. 2 písm.
h) nezpracuje seznam zdravotních služeb, k jejichž poskytnutí je vyžadován
písemný souhlas,
c) v rozporu s § 45 odst. 2 písm.
j) bodem 1 nepřijme pacienta k nařízené izolaci, karanténě, léčení nebo
lékařskému dohledu,
d) nepředá údaje do Národního
zdravotnického informačního systému podle § 45 odst. 2 písm. m),
e) v rozporu s § 45 odst. 3 písm.
b) nebo c) neumožní vstup do prostor zdravotnického zařízení pověřeným
osobám,
f) neposkytne podklady nebo údaje
krajskému úřadu nebo ministerstvu podle § 45 odst. 3 písm. d),
g) neinformuje pacienta podle §
45 odst. 2 písm. i),
h) neposkytne zdravotní služby
indikované lékařem Vězeňské služby osobě obviněné, odsouzené nebo umístěné
do výkonu zabezpečovací detence podle § 45 odst. 2 písm. k),
i) poruší povinnost podílet se na
zajištění lékařské pohotovostní služby nebo pohotovostní služby poskytované
zubními lékaři nebo lékárníky podle § 45 odst. 2 písm. l),
j) neinformuje ve stanovených
případech osobu uvedenou v § 45 odst. 4 písm. a) nebo Policii České
republiky o tom, že pacient svévolně opustil zdravotnické zařízení lůžkové
péče,
k) nezajistí zpřístupnění
informací o zdravotním stavu pacienta nezbytně nutných pro poskytnutí
konzultačních služeb podle § 46 odst. 1 písm. d),
l) nezajistí na výzvu
poskytovatele zdravotnické záchranné služby spolupráci při poskytování
zdravotních služeb podle § 46 odst. 1 písm. e),
m) nezajistí na výzvu nebo na
základě opatření orgánu ochrany veřejného zdraví účast zdravotnických
pracovníků na poskytování zdravotních služeb podle § 46 odst. 1 písm. f),
n) nezajistí hospitalizaci dětí
odděleně od dospělých podle § 47 odst. 1 písm. a) bodu 1, nebo
o) nezajistí hospitalizaci žen
odděleně od mužů podle § 47 odst. 1 písm. a) bodu 2.
(3) Poskytovatel se dopustí
správního deliktu též tím, že
a) v rozporu s § 48 odst. 1, 3
nebo 4 odmítne přijetí pacienta do péče,
b) v rozporu s § 48 odst. 2 nebo
3 ukončí péči o pacienta,
c) nevydá pacientovi zprávu podle
§ 48 odst. 5,
d) poruší povinnost mlčenlivosti
podle § 51,
e) poruší povinnost vést nebo
uchovávat zdravotnickou dokumentaci nebo nakládat se zdravotnickou
dokumentací podle § 53 odst. 1,
f) neumožní přístup do
zdravotnické dokumentace podle § 64 odst. 1,
g) neumožní nahlížení do
zdravotnické dokumentace podle § 65,
h) umožní nahlížet do
zdravotnické dokumentace v rozporu s § 65,
i) nepořídí výpis nebo kopii
zdravotnické dokumentace podle § 66 odst. 1 nebo 2,
j) neprovede záznam do
zdravotnické dokumentace podle § 66 odst. 6,
k) část těla odebranou
pacientovi, tělo zemřelého nebo odebranou část z těla zemřelého uchovává
nebo použije v rozporu s § 81 odst. 1 nebo 2,
l) slíbí nebo poskytne jinému
finanční nebo jinou náhradu, popřípadě výhodu v souvislosti s použitím části
těla pacienta, těla zemřelého nebo odebrané části z těla zemřelého,
m) nezajistí prohlídku těla
zemřelého podle § 84 odst. 2 písm. a), c) nebo d),
n) nesplní oznamovací povinnost
podle § 88 odst. 7,
o) nesplní informační povinnost
podle § 89 odst. 2,
p) nezajistí uložení těla
zemřelého v chladicím zařízení podle § 90,
q) nevede evidenci o podání
stížností nebo o způsobu jejich vyřízení podle § 93 odst. 3 písm. c),
r) neumožní stěžovateli
nahlédnout do stížnostního spisu nebo pořídit kopii ze stížnostního spisu
podle § 93 odst. 3 písm. d),
s) neposkytne součinnost
příslušnému správnímu orgánu při šetření stížnosti podle § 93 odst. 3 písm.
e), nebo
t) nevypracuje postup pro
vyřizování stížností podle § 93 odst. 4 písm. a).
(4) Za správní delikt se uloží
pokuta do
a) 1000000 Kč, jde-li o správní
delikt podle odstavce 1 písm. a) nebo odstavce 3 písm. d),
b) 500000 Kč, jde-li o správní
delikt podle odstavce 1 písm. b), c), d) nebo n) nebo odstavce 3 písm. e),
f), g), h), i) nebo k),
c) 300000 Kč, jde-li o správní
delikt podle odstavce 1 písm. e), f) nebo g), odstavce 2 písm. c), l) nebo
m) nebo odstavce 3 písm. a), b), l) nebo m),
d) 200000 Kč, jde-li o správní
delikt podle odstavce 1 písm. r) nebo v), odstavce 2 písm. h) nebo odstavce
3 písm. n) nebo p),
e) 100000 Kč, jde-li o správní
delikt podle odstavce 1 písm. h), i), j), k), l), m), q), s), t), u) nebo
w), odstavce 2 písm. a), b), d), e), f) nebo i) nebo odstavce 3 písm. c),
j), o) nebo s), nebo
f) 50000 Kč, jde-li o správní
delikt podle odstavce 1 písm. o) nebo p), odstavce 2 písm. g), j), k), n)
nebo o) nebo odstavce 3 písm. q), r) nebo t).
§ 118
(1) Právnická osoba za správní
delikt neodpovídá, jestliže prokáže, že vynaložila veškeré úsilí, které bylo
možno požadovat, aby porušení právní povinnosti zabránila.
(2) Při určení výše pokuty
právnické osobě se přihlédne k závažnosti správního deliktu, zejména ke
způsobu jeho spáchání, jeho následkům a k okolnostem, za nichž byl spáchán.
(3) Odpovědnost právnické osoby
za správní delikt zaniká, jestliže správní orgán o něm nezahájil řízení do 1
roku ode dne, kdy se o něm dozvěděl, nejpozději však do 3 let ode dne, kdy
byl spáchán.
(4) Správní delikty podle tohoto
zákona v prvním stupni projednává
a) krajský úřad, v jehož správním
obvodu byly spáchány, jde-li o správní delikty podle § 114 odst. 1 nebo §
115 odst. 1,
b) správní orgán příslušný k
udělení oprávnění k poskytování zdravotních služeb, jde-li o správní delikty
podle § 117 odst. 1, 2 nebo 3,
c) ministerstvo, jde-li o správní
delikty podle § 115 odst. 2 nebo § 116 odst. 1.
(5) Na odpovědnost za jednání, k
němuž došlo při podnikání fyzické osoby nebo v přímé souvislosti s ním, se
vztahují ustanovení tohoto zákona o odpovědnosti a postihu právnické osoby.
§
129 ÚČINNOST
Tento zákon nabývá účinnosti prvním dnem
čtvrtého kalendářního měsíce
následujícího po dni jeho vyhlášení.
1. Řízení o ustavení
opatrovníka na základě oznámení podle §
35 odst. 3 zákona o zdravotních službách
ve znění účinném přede dnem nabytí
účinnosti tohoto zákona soud zastaví.
2. Jestliže byl soudem na
základě oznámení podle § 35 odst. 3
zákona o zdravotních službách ve znění
účinném přede dnem nabytí účinnosti
tohoto zákona ustaven opatrovník, který
ke dni nabytí účinnosti tohoto zákona
nesplnil účel vymezený v § 35 odst. 3
písm. a) nebo b) zákona o zdravotních
službách ve znění účinném přede dnem
nabytí účinnosti tohoto zákona,
postupuje se podle § 35 zákona o
zdravotních službách ve znění účinném
ode dne nabytí účinnosti tohoto zákona.
3. Provádění klinické a
praktické výuky a praktického vyučování
a odborné praxe podle § 46 odst. 2
zákona o zdravotních službách ve znění
účinném ode dne nabytí účinnosti tohoto
zákona zajistí poskytovatel nejpozději
do 12 měsíců ode dne nabytí účinnosti
tohoto zákona.
Němcová v. r. Klaus v. r. Nečas v.
r.
2.2 NOVÝ OBČANSKÝ ZÁKONÍK
Poskytování alternativních služeb řeší
Nový občanský zákoník (NOZ), konkrétně
oddíl 9 Péče o zdraví.
Je třeba zdůraznit, že žadatel (klient)
i poskytovatel služby (léčitel,
terapeut) uzavírají dohodu, kterou musí
oba dodržovat.
****************************************************Citace****************************************************
Díl 9
Péče o zdraví
§ 2636
Základní ustanovení
(1) Smlouvou o péči o zdraví se
poskytovatel vůči příkazci zavazuje
pečovat v rámci svého povolání nebo
předmětu činnosti o zdraví ošetřovaného,
ať již je jím příkazce nebo třetí osoba.
(2) Příkazce zaplatí poskytovateli
odměnu, je-li to ujednáno; to neplatí,
stanoví-li jiný právní předpis, že se
péče o zdraví hradí výlučně z jiných
zdrojů.
§ 2637
Péče o zdraví zahrnuje úkon, prohlídku
nebo radu a všechny další služby, které
se týkají bezprostředně ošetřovaného a
které jsou vedeny snahou zlepšit nebo
zachovat jeho zdravotní stav. Péče o
zdraví však není činnost spočívající jen
v prodeji nebo jiném převodu léků.
Poučení
§ 2638
(1) Poskytovatel srozumitelně vysvětlí
ošetřovanému zamýšlené vyšetření i
navrhovanou péči o zdraví; po příslušném
vyšetření poskytovatel vysvětlí
ošetřovanému jeho zdravotní stav a péči
o zdraví i při dalším postupu. Žádá-li o
to ošetřovaný, podá mu poskytovatel
vysvětlení v písemné formě.
(2) Není-li ošetřovaný plně svéprávný,
ale přesto je schopen úsudku, poučí se
způsobem přiměřeným jeho schopnosti
vysvětlení pochopit; vysvětlení se podá
i jeho zákonnému zástupci.
§ 2639
(1) Vysvětlení je řádně podáno, lze-li
rozumně předpokládat, že ošetřovaný
pochopil svůj zdravotní stav, způsob,
účel a nezbytnost péče o zdraví včetně
očekávaných následků i možných nebezpečí
pro své zdraví, jakož i to, zda přichází
v úvahu i případný jiný způsob péče o
zdraví.
(2) Musí-li si poskytovatel být vědom,
že u ošetřovaného vyvolal představu, že
péčí o zdraví dosáhne určitého výsledku,
ač ví nebo musí vědět, že výsledku
nemusí být dosaženo, je povinen i toto
ošetřovanému vysvětlit.
§ 2640
(1) Ohrozil-li by se tím zcela zjevně a
vážně zdravotní stav ošetřovaného, může
mu být vysvětlení podáno v plném rozsahu
dodatečně, jakmile již není třeba obávat
se nebezpečí. Má se za to, že toto právo
poskytovatel nemá, nepotvrdí-li mu
zjevnost a vážnost nebezpečí jiná osoba
poskytující péči o zdraví v daném oboru.
(2) Je-li vysvětlení odepřeno a
vyžaduje-li to zájem ošetřovaného, podá
se vysvětlení jiné osobě pověřené
ošetřovaným, ledaže jiný právní předpis
stanoví něco jiného.
§ 2641
Dal-li ošetřovaný zřetelně najevo, že si
vysvětlení nepřeje, neposkytne se,
ledaže nebezpečí, které z toho hrozí
ošetřovanému nebo jiné osobě, zjevně
převyšuje jeho zájem.
Práva a povinnosti stran
§ 2642
(1) Ke každému úkonu v rámci péče o
zdraví se vyžaduje souhlas ošetřovaného,
ledaže zákon stanoví, že souhlasu není
třeba. Odmítne-li ošetřovaný souhlas,
potvrdí to poskytovateli na jeho žádost
v písemné formě.
(2) Požádá-li o to poskytovatel nebo
ošetřovaný, potvrdí mu druhá strana v
písemné formě, k čemu byl souhlas
udělen.
§ 2643
(1) Poskytovatel postupuje podle smlouvy
s péčí řádného odborníka, a to i v
souladu s pravidly svého oboru.
(2) Ošetřovaný sdělí poskytovateli podle
svého nejlepšího vědomí potřebné údaje a
poskytne mu součinnost nutnou podle
rozumného očekávání k tomu, aby mohl
splnit povinnosti podle smlouvy.
§ 2644
Poskytovatel neumožní jiné osobě
pozorovat péči o zdraví ošetřovaného,
ledaže ten dal k tomu souhlas. To
neplatí, vyžaduje-li se přítomnost jiné
osoby, aby bylo prokázáno, nakolik se
vyhovělo požadavkům odborné péče.
§ 2645
Poskytovatel odpovídá za to, že splní
své povinnosti s péčí řádného odborníka;
k ujednáním, která to vylučují nebo
omezují, se nepřihlíží.
§ 2646
(1) Poskytuje-li se péče o zdraví ve
zdravotnickém zařízení, v zařízení
sociálních služeb nebo v obdobném
zařízení, které smluvní strana
neprovozuje, musí být ošetřovanému nebo
příkazci včas sděleno, kdo je
poskytovatelem a že provozovatel
zařízení smluvní stranou není.
(2) Nelze-li poskytovatele určit,
považuje se za něho i provozovatel
zařízení, kde byla péče o zdraví
poskytnuta; to platí i v případě, že
provozovatel ošetřovanému nebo příkazci
bez zbytečného odkladu nesdělí, kdo je
poskytovatelem. K opačným ujednáním se
nepřihlíží.
Záznamy o péči o zdraví
§ 2647
(1) Poskytovatel vede záznamy o péči o
zdraví, z nichž musí být zřejmé údaje o
zdravotním stavu ošetřovaného a o
poskytovatelově činnosti, včetně
podkladů osvědčujících správnost těchto
údajů, v rozsahu nezbytném pro
poskytování řádné péče o zdraví. Záznamy
poskytovatel uchová tak dlouho, jak to
vyžaduje potřeba odborné péče.
(2) K záznamům poskytovatel podle svého
uvážení připojí i podklady a vyjádření,
které mu popřípadě odevzdal ošetřovaný
nebo příkazce.
(3) Do záznamů poskytovatel vždy
poznamená, kdo do nich nahlížel.
§ 2648
(1) Požádá-li o to ošetřovaný, umožní mu
poskytovatel bez zbytečného odkladu
nahlédnout do záznamů, které o něm vede,
a umožní mu pořizovat si z nich výpisy,
opisy nebo kopie, popřípadě mu sám vydá
proti zaplacení přiměřené náhrady z nich
výpis, opis nebo kopii.
(2) Obsahují-li záznamy rovněž údaje o
třetí osobě, nelze je zpřístupnit bez
jejího souhlasu.
§ 2649
(1) Nestanoví-li zákon něco jiného,
nelze záznamy zpřístupnit jiné osobě bez
výslovného souhlasu ošetřovaného, třeba
by to byl i příkazce nebo zástupce
ošetřovaného.
(2) Udělil-li ošetřovaný souhlas, nebo
odmítl-li jej udělit, uvede se to v
záznamech, které poskytovatel o
ošetřovaném vede.
§ 2650
(1) Bez souhlasu ošetřovaného může
poskytovatel sdělit údaje o něm v
anonymizované podobě k účelům vědeckého
nebo statistického šetření týkajícího se
zdravotního stavu obyvatelstva a jeho
skupin, lze-li rozumně předpokládat, že
souhlas nelze opatřit vůbec nebo včas a
a) provádí-li se šetření s takovým
zabezpečením, že nehrozí neúměrný zásah
do soukromí ošetřovaného, nebo
b) oznámí-li poskytovatel údaje tak, aby
vyloučil následné zjištění, kterého
určitého člověka se týkají.
(2) Právo podle odstavce 1 poskytovatel
nemá, není-li šetření prováděno ve
veřejném zájmu, lze-li šetření provést i
bez údajů o určitém ošetřovaném nebo
vyjádřil-li ošetřovaný výslovně
nesouhlas se zpřístupněním údajů o sobě.
§ 2651
Ošetřovaný, který není příkazcem, může
péči o zdraví odmítnout; jeho odmítnutím
se závazek ruší.
3.
JAK JE ŘEŠENA OTÁZKA ALTERNATIVNÍHO LÉČENÍ VE SVĚTĚ ?
3.1.Tradiční
a komplementární medicína ve světě
Léčitelstvím se lidé zabývali a
zabývají ve všech světových kulturách po celou dobu jejich existence.
Západní věda je vůči přírodnímu léčitelství značně skeptická. Podle ní se
jedná pouze o sugesci, o to, že lidé vidí věci tak, jak si je vidět přejí,
nebo že si nemoci ani svou vlastní smrtelnost prostě nepřipouštějí. Někdy je
léčitelství dokonce považováno za podvod.
Léčitelství není jen neurčitý
pojem. Léčitelství je kupodivu vědecky prozkoumáno víc než většina ostatních
alternativních metod.
V současné době
získává ze strany vědců stále větší uznání. které se zakládá na mnoha
důsledně vedených pokusech. V roce 1987 Dr. Randolph Byrd vypracoval v USA
pozoruhodnou lékařskou studii, kde hodnotil účinky léčení na dálku Během
deseti měsíců bylo přijato na jednotku koronární péče ve všeobecné nemocnici
v San Francisku asi 400 pacientů a všichni byli zařazeni do klinického
pokusu. Na polovinu z nich působil léčitel svou " modlitbou". Jednalo se o
pokus navržený podle přísných kritérií, kdy pacienti, lékaři a sestřičky
neměli ani potuchy, že se zúčastňují lékařského pokusu. Byly natolik
pozoruhodné, že kdyby se jednalo o nějaký lék nebo klinickou metodu, určitě
by se mluvilo o převratném objevu zásadního významu.
Závěry vyplývající z této studie
mají velký význam, protože jsou ve shodě s názory mnoha léčitelů, které jsou
podloženy jejich vlastními praktickými zkušenostmi. Už dlouho se připouští,
že účinně léčit se dá i na dálku a že léčitelé dokáží pomocí jisté
vzácné vnitřní schopnosti zaměřovat léčivou sílu a působit tak na
osoby, které léčí, dokonce i když se s nimi nikdy nesetkali a jen zhruba ví,
o jaké lidi se jedná. Ve studii Dr. Byrda léčitelé znali jenom křestní jména
pacientů.
Během posledních let bylo provedeno
mnoho podobných studií, kdy léčitelé zaměřovali svou energii nnejen na
nemocné lidi, ale i na zvířata, rostliny a buněčné kultury.
V prvním díle knihy Healing Reearch
(Výzkum léčitelství), autora Dr. Daniela Benora, je popsáno 155 řízených
experimentů, z nichž více jak polovina vykázala pozoruhodné výsledky.
Klasická medicína však i přes
všechny důkazy přírodní léčitelství stále odmítá. Je povzbudivé, že
léčitelství je všeobecně přijímáno čím dál pozitivněji. a to jak mezi
laiky tak mezi lékaři. V integraci léčitelství a klasické medicíny došla
nejdál Velká Británie ( podrobněji viz část 3.1. )
Mnoho lidí si uvědomuje, jak je
léčitelství důležité a jaké má možnosti. Lidé jsou složité bytosti a díky
tomu je každý z nás svým založením jedinečný. Existuje celá řada přístupů,
kterými lze dojít k tomu, abychom dokázali pochopit a léčit sama sebe
i jiné lidi. Žádný přístup sám o sobě není vhodný pro všechny, a možná ani
pro žádného jednotlivce. A navíc to, co může určitého člověka uzdravovat a
dovést k pochopení dnes,nemusí být vhodné a přiměřené v jiné situaci zítra.
Široká škála přístupů umožňuje vypořádat se s mnoha různými situacemi. Lidé
mohou přispět k vlastnímu vyléčení a nesou i za to odpovědnost.
Stále přibývá důkazů. které
podporují názor, že převážná většina z nás má schopnost léčit. Tuto
schopnost je možné rozvinout, aby blahodárně působila na samotného léčitele
i na jiné lidi.
3.2.Postoj
Světové zdravotnické organizace ( WHO)
Světová
zdravotnická organizace (WHO) má v Ženevě kancelář
pro nekonvenční (tradiční, alternativní) formy medicíny
(dále NET).
Podle WHO je NET soubor znalostí, dovedností a praktik
založených na teoriích, vírách a zkušenostech,
pocházejících z různých kultur a používaných pro udržení
zdraví stejně jako v prevenci, diagnóze, zlepšení či
léčení tělesných a duševních nemocí. Vztahují se k
širokému souboru praktik zdravotnické péče, které nejsou
součástí oficiálního systému zdravotnictví v dané zemi.
Široce rozšířené a narůstající používání NET vyvolává
potřebu změn ve veřejné zdravotní péči. Je žádoucí
vytvořit organizaci, která napomůže rozvíjet potenciál
NET jako zdroj zdravotní péče a bude garantem
bezpečnosti, účinnosti a racionálního využívání NET.
Podle
materiálů WHO z května 2002 je NET plně
integrována do zdravotnických systémů v Číně, Severní a
Jižní Korei a Vietnamu, kde ji používá až 80%
obyvatelstva jako součást primární zdravotnické péče.V
materiálu se používá výraz CAM = Complementary and
Alternative Medicine) Strategie WHO pro tradiční
medicínu: 2002 - 2005 Více
ZDE
Strategie
WHO pro tradiční medicínu: 2014-2023
V prosinci 2013 vydala WHO (Světová zdravotnická
organizace) klíčový dokument, jenž představil
strategii rozvoje metod tradiční a komplementátní
medicíny (T&CM) v období 2014-2023. Dokument shrnuje
globální růst významu T&CM, stanovuje priority
dalšího rozvoje a nabádá vlády členských států k
začleňování T&CM do systémů péče o zdraví. Doufáme,
že i vláda ČR se připojí k mnoha zemím vyspělého
světa, kde je vzdělání a praxe v oborech T&CM již
intergální součástí společnosti.
Překlad: MUDr. Jiří
Bílek Prezident Komory TČM
zde
...
T&CM (tradiční a komplementární medicína) je
důležitou a často podceňovanou součástí péče o
zdraví. T&CM můžeme najít téměř ve všech zemích
světa a zájem o její služby stále roste. Tradiční
medicína s prověřenou kvalitou, bezpečnou praxí a
účinkem přispívá k cíli zajistit všem lidem přístup
k zdravotnické péči. Mnoho zemí uznává potřebu
rozvoje komplexního a integrujícího přístupu k péči
o zdraví, jenž umožní vládám, zdravotníkům a
především těm, kdo zdravotnické služby využívají,
přístup k T&CM způsobem, který je bezpečný,
respektující, hospodárný a účinný. Globální
strategie navrhující vhodnou podobu integrace,
regulace a dohledu je ku prospěchu těm zemím, které
si přejí vytvořit aktivní
přístup k této důležité a dynamicky rostoucí oblasti
zdravotní péče.
...
Tato strategie má dva klíčové cíle:
* podpořit členské země ve využívání přínosu T&CM
pro zdraví, zdravý životní styl a
* péči zaměřenou na lidi a prosadit bezpečné a
efektivní využívání T&CM pomocí regulace jejích
produktů, postupů a praktiků.
Tyto cíle budou naplněny naplněním třech
strategických úkolů:
1) vytvořením vědomostní základny a zformulováním
pravidel na národní úrovni;
2) posílením bezpečnosti, kvality a účinnosti pomocí
regulace a
3)
podporou
všeobecně dostupné zdravotnické péče se začleněním
postupů T&CM a osobní péče o vlastní zdraví do
národních zdravotnických systémů.
Jsem velmi ráda, že mohu představit Strategii WHO
pro tradiční medicínu pro období 2014 - 2023. Jsem
přesvědčena, že se stane cenným nástrojem pro vlády,
tvůrce systémů, zdravotníky a že bude - a to
především - ku prospěchu lidem hledajícím správnou
péči od správných praktiků ve správný čas.
Dr Margaret Chan,
Generální ředitelka WHO
Strategie WHO pro tradiční medicínu: 2014-2023, str.
7, 8
***********************************************************************
V
západních zemích vzrůstá počet pacientů závislých na
preventivní nebo paliativní (bolest zmírňující) péči.
Např. ve Francii použilo NET alespoň jednou 49-75%
populace, v Belgii 31%.
V
Německu provádí 77% klinik zaměřených na léčbu bolesti
akupunkturu.
V
USA představuje globální trh NET 60 miliard dolarů ročně
a neustále vzrůstá.
Evropský výbor pro nekonvenční medicínu v roce 1999
upozornil na vzrůstající důležitost alternativních,
doplňkových a nekonvenčních forem medicíny nejen v
Evropě, ale na celém světě.
Rozsah, ve kterém jsou tyto formy přijímány a jejich
legální status, je v jednotlivých zemích různý. Nejvíce
uznávané formy zahrnují akupunkturu, homeopatii,
osteopatii a chiropraxi. Ty však nejsou jediné mezi mezi
méně konvenčními metodami, pacienti volají po různých
formách léčení a tento fakt nesmí být ignorován.
Zároveň však souhlasí s tím, že je nezbytné oddělit
"zrno od plev", nepodporovat pochybné a netolerantní
praktiky, které by určovaly lidem a zvláště dětem péči
bez ohledu na jejich zdravotní stav a požadavky.
Ustanovení legálního rámce pro NET je obtížný úkol.
Nejlepší zárukou pro pacienty jsou dobře zvládnuté
profese, které jsou si vědomy omezení, mají etický
systém a vlastní regulaci a podléhají vnější kontrole.
NET
by mohly být praktikovány doktory konvenční medicíny
stejně, jako dobře vyškolenými praktiky NET a pacient by
měl právo výběru a volby podle své vlastní vůle, nebo na
doporučení svého praktického lékaře.
3.3.EU
V
zemích EU je alternativní medicína normální součástí JAKO DOPLNĚK ZDRAVOTNÍ
PÉČE, má dlouholetou tradici, občané se mohou rozhodnout, jakým způsobem
chtějí být léčeni. V mnoha zemích dokonce ALTERNATIVNÍ PŘÍSTUPY SE
VYUČUJÍ NA UNIVERZITÁCH A NA ALTERNATIVNÍ LÉČENÍ PŘISPÍVAJÍ I ZDRAVOTNÍ
POJIŠŤOVNY. Od roku 2009 je v EU povoleno nahlásit živnost
jakožto “geistige Heilung” – tedy “duchovní léčení”.
Dostala se mi do rukou pravidla členství ve
Švýcarském
svazu pro přírodní léčbu (SVNH). Tyto stanovy jsou krásné a mnohé
říkající. Je sice pravdou, že ne se vším doslovně souhlasím, jsou místa,
která bych asi v našich podmínkách řešil jinak, ale jinak si myslím, že je
to pěkné a mohli bychom si z toho vzít příklad. Později jsem se dozvěděl, že
ve Švýcarsku státní orgány zasáhly a vzaly přírodní léčbu "pod ochranou ruku
zákona" Pročetl jsem si podmínky a nemyslím si, že jsou až tak zlé. Dokonce
si myslím, že pokud se najdou ti správní lidé, tak to bude fungovat. U nás
by to ale nefungovalo, protože český člověk se vždy naučí, jak vše obcházet
a nebo jak na tom vydělat. Spíše se tedy přikláním k tzv. anglickému modelu
- k modelu podle
Anglické
společnosti pro spirituální léčbu NFSH. Protože se mi podařilo získat
český překlad pravidel této společnosti, uvádím je na těchto stránkách také.
S touto společností spolupracuje i
Česká Psychoenergetická
společnost (ČEPES) a podle těchto pravidel se snaží dát dohromady
pravidla pro české léčitele.zdroj
http://www.jmsw.cz/soubory/uvod.htm
3.3.1.Velká Británie
V
integraci léčitelství a klasické medicíny došla nejdál Velká Británie.Například
celá britská královská rodina "přežívá" výhradně na homeopatii, to je také
příčinou vysokého věku a pevného zdraví královny Alžběty.
Léčitelé jako např. David
Furlong nyní pečují o pacienty, které doporučují lékaři. Někteří léčitelé
jsou zváni ke spolupráci do ordinací praktických lékařů. Pracují také ve
zdravotnických zařízeních ke zmírnění bolesti, v odděleních pro pacienty s
rakovinou, artritidou a v rehabilitačních centrech pro kardiaky.
Někteří léčitelé jsou placeni státem. Jejich práci hradí zdravotní
pojišťovny. Pozoruhodná je skutečnost, že již v roce 1988 byla
založena organizace pro lékaře a léčitele, The Doctor-Healer Network, kde se
pravidelně scházejí lékaři, zdravotní sestry i ostatní zdravotnický personál
s přírodními léčiteli a jinými alternativními terapeuty. Společně se
snaží přijít na to, jak pomoci pacientům spojením co nejširšího spektra
přístupů. Někteří lékaři se snaží rozvíjet své vlastní léčitelské
schopnosti. Pro lékaře se podařilo zorganizovat postgraduální kurzy zaměřené
na ovládání stresu, jejichž součástí je i studium léčitelství.
Dr. Daniel Benor nedávno ve svém
článku v časopise "Nursing Times" (Péče o nemocné) uvedl, že 90 % lékařů a
zdravotních sester, kteří navštěvovali jeho kurzy léčitelství, má léčitelské
schopnosti. Mnozí terapeuti a zdravotničtí pracovníci přišli na to, bže
léčitelství je pro jejich obor velikým přínosem. Ve Velké Británii se
léčitelstvím zabývají lidé z nejrůznějších vrstev a profesí - tedy nejsou
zaměstnáni ve zdravotnictví. Pomáhají svým přátelům, spolupracovníkům,
členům rodiny, oblíbeným zvířatům a nemocným, kteří k nim byli doporučeni na
speciální léčení. Nezáleží na tom, jaké je vaše povolání a životní styl.Když
porozumíte principům a technikám léčení a naučíte se je využívat, obohatíte
svůj život. Více v knize "The COMPLETE HEALER (Léčitelem sobě i druhým- Jak
probudit a rozvíjet své léčitelské schopnosti)" od Davida Furlonga,v
českém překladu vydalo nakladatelství Mustang v roce 1996.
Národní federace
duchovních léčitelů (NSVH)
* |
NFSH byla založena v roce 1954
a je známá jako hlavní organizace pro duchovní léčení ve Velké
Británii. Má více než 6000 členů, kteří pracují bud' individuálně
nebo v centrech NFSH po celé zemi. |
*. |
NFSH
nemá souvislost s žádným náboženstvím nebo ideologií. Vidí zdroj
léčení jako božský, ale respektuje právo každého individua k vlastní
interpretaci tohoto zdroje. Slovo "duchovní" se vztahuje ke
spiritualitě vyplývající z léčebného procesu. |
*. |
Členové NFSH prošli vzdělávacím kurzem a osobním rozvojem a jsou
vázáni Závaznými stanovami. |
www.jmsw.cz/soubory/nfsh.htm
Léčitel
nesmí léčit pacienta v případech, které přesahují jeho
kapacitu, schopnosti ... h), "Usazení": Léčitelé by se měli ujistit, že ti,
kdo byli léčeni,
jsou "usazeni" a ve stavu .... Legislativou
je upraveno, že léčitelé si musí uvědomovat, že existuje ...
3. 3.
2
ŠVÝCARSKÁ KONFEDERACE
Švýcarský svaz
přírodního léčení SVNH byl založen již v roce 1983,
Na samém počátku
stála myšlenka, že léčitelé a pomoc hledající jdou společně cestou ke
zdraví - aniž by omezovali univerzální jednotu lidí, zvířat, rostlin a
životního prostředí.
Dnes tvoří SVNH se
svými cca 10.000 členy - z toho 4.000 přírodních léčitelů všech oborů
- největší profesní svaz přírodních léčitelů a zároveň i organizaci pacientů
a zájemců, otevřenou všem, kdo by chtěli podporovat přírodní léčitelství.
Jedinečně v Evropě:
pacienti i terapeuti mají v SVNH ve svém zastoupení stejný význam. Mají
stejné hlasovací právo a zasazují se společně za právo na svobodnou volbu
léčebné metody jakož i terapeutů.
Účelem SVNH je
podpora přírodní léčby pro blaho člověka jako doplnění nebo alternativa
metod školní medicíny jakož i zdravotní prevence ve stejném smyslu.
SVNH je nezávislý na
politických stranách a náboženských vyznáních. Tato nezávislost nám umožňuje
vyvíjet a uskutečňovat nová a nekonvenční řešení.
Cílem snažení je
pacient. Od svého založení je si SVNH vědom své odpovědnosti vůči pomoc
hledajícím. Svědčí o tom řada usměrňujících ustanovení pro praktikující
členy, jejichž dodržování je důkladně kontrolováno.
SVNH nesleduje cíle
přinášet zisk. Důležité je však vyrovnané účetnictví, aby mohl plnit svůj
úkol i v budoucnosti. Příjmy sestávají z ročních příspěvků členů, poplatků,
sponzorských darů, z výnosů akcí a jiných aktivit.
SVNH se zabýval
odjakživa otázkou, jaké požadavky musí být vzneseny na přírodní léčitele.
Vývojem a rozvinutím smysluplného, vícestupňového zkušebního systému
uskutečňuje SVNH od roku 1990 další pionýrskou práci.
Zkoušky přírodního
léčitelství SVNH ukazují, že svaz plní čestně a důsledně svůj úkol. SVNH
např. nezná - na rozdíl od mnoha jiných - "zachování stavu majetku". To
znamená, že všichni praktikující členové musí vyhovět stejným požadavkům (to
platí i pro ony členy, kteří v roce 1983 svaz založili). Neboť jen tímto
způsobem je zaručena jednotná zkouška.
Jako "přírodní léčitelé" se označují osoby, které přispívají přirozenými
léčebnými postupy nebo podobnou metodou k uzdravování, léčení a údržbě
zdraví. Svým vzděláním, obrazem člověka a volbou prostředků se výrazně liší
od dnešní školní medicíny. Mohou být proto považovány za doplnění nebo
alternativu k oficiální medicíně. ( Používá se pouze označení "přírodní
léčitel", který zahrnuje jak mužskou, tak ženskou formu.)
Nesporné jsou pokroky, které nám přinesla moderní medicína v poznatcích i
technice. Obdivuhodné jsou úspěchy u akutních onemocnění a po úrazech,
velkolepé výkony chirurgie. Ale neúměrně rostoucí náklady na zdravotnické
zásobování ukazují, že je naše zdravotnictví nemocné.
Tak většina chronických nemocí není dnešním systémem léčitelná. Stížnosti
jsou na technizaci a stále větší specializaci, ztrátu lidského aspektu a
celostní myšlení.
Jak by mohlo vypadat pro pacienta lepší řešení? Spočívá podle mínění
SVNH v tom "společně" namísto proti sobě, ve spolupráci mezi lékaři a
přírodními léčiteli, přičemž každý pomáhá nemocnému svými znalostmi a svými
dary, aby se znovu uzdravil.
K
tomu není zapotřebí velkých organizačních opatření, je pouze třeba překonat
předsudky, vzájemně uznat dobrou vůli a trochu více tolerovat jinak
smýšlející - ve prospěch trpících!